Stress in de klas verminderen door lessen over veerkracht

Kinderen in collegebank die vragen stellen
Begin van de les

Moeheid, concentratieproblemen, buikpijn. Dat kunnen allemaal gevolgen zijn van stress. En helaas komen ze steeds vaker voor. Niet alleen bij volwassenen, maar ook bij basisschoolleerlingen. Daarom heeft het Wetenschapsknooppunt van onze universiteit een lessenreeks rond veerkracht en weerbaarheid opgezet voor de groepen 6, 7 en 8. “We leren kinderen omgaan met moeilijke situaties, zodat ze niet in de stress schieten als ze zoiets meemaken. Hoe jonger je dat leert, hoe makkelijker het is om daarin te blijven groeien en ontwikkelen”, vertelt Rowan Huijgen, projectleider van het Wetenschapsknooppunt en maker van het lessenpakket.

Zelf onderzoek doen en levenslessen leren

Veel Nederlandse universiteiten hebben een Wetenschapsknooppunt. Het doel van de wetenschapsknooppunten is om wetenschap naar de klas te brengen. “Dat doen we door middel van onderzoekend leren, zodat kinderen zelf bezig zijn. Het leuke van dit nieuwe lessenpakket is dat de kinderen naast zelf onderzoek doen ook belangrijke levenslessen leren. Namelijk omgaan met moeilijke situaties. Iedereen komt dat op een gegeven moment tegen in het leven”, aldus Rowan

Juan doet onderzoek naar waterkwaliteit
Juan doet onderzoek naar waterkwaliteit.

“We proberen steeds vaker de combinatie te zoeken van wetenschapslessen en vaardigheidsonderwijs. Omgaan met tegenslagen en onzekerheden op school of thuis is een belangrijke vaardigheid om te leren. De leerlingen leren nieuwe strategieën om met moeilijke situaties om te gaan. Zelfvertrouwen en optimistisch denken horen daarbij.”

Bekijk het lessenpakket
portret Rowan Huijgen

"Omgaan met tegenslagen en onzekerheden op school of thuis is een belangrijke vaardigheid om te leren"

Rowan Huijgen

Geen heftige moeilijkheden

Tijdens de vier lessen komen er geen heel moeilijke situaties naar voren. Voorbeelden van wat de kinderen wel met elkaar bespreken, zijn: ik heb mijn toets niet gehaald, ik mag niet meespelen, ik heb ruzie op school. “Het zijn gebeurtenissen die kinderen in de klas meemaken en die goed gedeeld kunnen worden in de groep. Tijdens het project moet elk kind zich veilig voelen.”

Veerkracht video

Veerkracht - Wat is voor jou een moeilijke situatie?

De leerlingen leren op een speelse manier wat moeilijke situaties zijn en welke mogelijkheden er zijn om daarmee om te gaan. In elke les staat een video centraal. Geen geacteerde film, maar een video met echte mensen met echte problemen. “We hebben mensen op straat gevraagd naar hun tegenslagen. De verhalen in de video’s variëren enorm. Van een topsporter die geblesseerd is geraakt en zijn droom niet kon verwezenlijken tot een vrouw die bang is voor honden en daarom geen boodschappen meer durft te doen. Het mooie is dat kinderen zien dat iedereen weleens te maken heeft met moeilijke situaties. Bij sommigen lijkt alles te komen aanwaaien. Maar iedereen krijgt ooit te maken met moeilijke situaties. De boodschap is dat er altijd manieren zijn om ermee om te gaan. Door hulp te zoeken, erover te praten of zelf dingen te ondernemen om het op te lossen.”

Monique helpt een leerling
Monique helpt een leerling.

Leren van anderen

In een andere werkvorm in de lessenreeks doen de leerlingen aan theater. Daarin komen verschillende voorbeelden naar voren van hoe je moeilijke situaties kunt aanpakken. De kinderen interviewen elkaar, brengen in kaart hoe zij met een situatie zouden omgaan en leren van anderen hoe het ook anders kan. “Het is een programma waarin leerlingen kennis maken met hun eigen voorkeuren. Ze leren van anderen en zien dat je sommige situaties ook anders kan aanpakken. We doen in de lessen ook zoveel mogelijk verschillende werkvormen, zodat de kinderen allemaal iets doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden”, vertelt Rowan.

Het lessenpakket is naar 50 partnerscholen gestuurd. Maar het is ook gratis online te downloaden voor iedereen. “De eigen leerkracht geeft de lessen. Moeilijke situaties bespreek je niet zo makkelijk met een vreemde juf of meester voor de klas. Je moet iemand wel een beetje vertrouwen en dat is vaak je eigen leraar. In dit lespakket gaat het echt over de leerlingen zelf en dat ze zichzelf beter kunnen leren kennen, weerbaarder worden en leren van anderen. Helaas zien we dat prestatiedruk en faalangst steeds vaker voorkomen op de basisschool. Hopelijk helpen deze lessen om dat voor een deel te verhelpen. Het mooie is dat het lessenpakket in de eerste maand al vaak gedownload is.”

Het lessenpakket is voor een groot deel gemaakt door Marianne den Hertog en vanuit wetenschappelijk perspectief is input gegeven door Ruth van der Hallen. Meer weten over het wetenschapsknooppunt? Kijk op onze website voor meer lespakketten.