Studenten helpen op Intensive Care

erasmus mc
Beeld uit rapportage EenVandaag over studenten Erasmus MC

Studenten geneeskunde en verpleegkunde ondersteunen verpleegkundigen op de intensive care van het Erasmus MC. Na een spoedcursus van anderhalve dag gaan in totaal 120 studenten aan de slag met het ondersteunen van het IC-personeel bij taken als het wassen van patiënten.

Geneeskundestudent Bart is een van nieuwe zogeheten zorgondersteuners. Waarom hij zich aanmeldde? “Je leert heel veel in korte tijd, omdat je in situaties komt waar je anders nooit zou komen. En het is nodig”, vertelt hij in een reportage van EenVandaag.

Geneeskundestudent Merve vertelt op RTV Rijnmond dat je op de IC in een totaal andere wereld terechtkomt. En dat is niet altijd even makkelijk, legt ze uit: "Sommige situaties komen wel binnen. Bijvoorbeeld het moment dat ik voor het eerst een zieke patiënt zag en familieleden huilend zag binnenkomen. Op dat moment kon ik het zelf ook moeilijk binnen houden. Het went wel, maar het is niet makkelijk."

Druk verlagen

Werken op de intensive care kan indrukwekkend zijn, dus de studenten worden goed begeleid. “We zullen zuinig op ze zijn”, vertelt IC-verpleegkundige Sandra de Boer op Amazing Erasmus MC. Met de nieuwe golf aan coronapatiënten is het weer alle hens aan dek in de zorg, en de hoop is dat de studenten de druk op de IC-verpleegkundigen iets zullen verlagen.