Studentmentoring? Hoe werkt het? En waarom is het interessant voor studenten en scholieren?

Afbeelding van BedexpStock via Pixabay
BedexpStock via Pixabay

Uit het onderzoek van sociaal wetenschapper dr. Loïs Schenk, Erasmus Universiteit Rotterdam, naar hoe het sociale netwerk van jongeren zich verhoudt tot hun welbevinden, blijkt dat mentorprogramma’s, zoals Mentoren op Zuid, een sterke impuls kunnen geven aan het functioneren van jongeren. Maar wat is mentoring nu eigenlijk? Hoe werkt het? En waarom is het interessant voor studenten en leerlingen? In een podcast gaat zij dieper in op deze vragen en laat ze enkele deelnemers aan het woord. De podcast is tot stand gekomen in samenwerking met Hogeschool Rotterdam en Hogeschool InHolland en is op 5 oktober tijdens de inspiratiemiddag Mentoren op Zuid gelanceerd.

In de podcast ‘Wat is mentoring?’ legt Loïs Schenk aan de hand van wetenschappelijk literatuur uit wat er wordt verstaan onder mentoring en waar je op moet letten bij de aanpak met jongeren. Aan de hand van een gesprek met een studentmentor en mentee (scholier) laat Schenk zien wat er zo interessant is aan studentmentoring en wat beiden eraan hebben gehad.

Samenwerking City Deal Kennis Maken

De podcast is een samenwerking tussen de kennisinstellingen, Hogeschool InHolland, Hogeschool Rotterdam en Erasmus Universiteit Rotterdam, en de praktijk, Mentoren op Zuid. De podcast is in een initiatief in het kader van het landelijke programma City Deal Kennis Maken. Bij het Rotterdamse City Deal project ‘Mentoren op Zuid’ komen de kennisinstellingen en de gemeente Rotterdam samen om onderwijs en onderzoek te verbinden aan belangrijke maatschappelijke vraagstukken in Rotterdam.

De podcast beluisteren kan via diverse kanalen.

Marjolein Kooistra, communicatie, 06 83676038, kooistra@essb.eur.nl