Studentminister Daisy Ruijter presenteert regeerakkoord ‘Klaar voor de toekomst’ aan rector

Studentminister Daisy Ruijter presenteerde dinsdagochtend het regeerakkoord van het studentenkabinet met als titel ‘Klaar voor de toekomst’ aan rector Frank van der Duijn Schouten. In een artikel van Erasmus Magazine wordt Daisy haar contributie aan het regeerakkoord verder toegelicht.

Rechtenstudent Ruijter is minister van Inclusieve en duurzame economie in het eerste ‘studentenkabinet'. Het kabinet is een initiatief van universiteitenvereniging VSNU om bij een écht nieuw kabinet aandacht te vragen voor de bijdrage die academisch onderzoek kan leveren aan het oplossen van actuele kwesties als klimaatverandering en een gezondere economie. Elke universiteit droeg een student voor die een ministerspost kreeg binnen het kabinet en kwam met een ministerie passend bij de discipline van de universiteit.

Mentoren helpen bij duurzame projecten

Ruijter pleit in haar hoofdstuk van het regeerakkoord niet alleen voor meer aandacht voor klimaatverandering maar om daarbij ook te letten op achtergestelde groepen in de samenleving, zoals gezinnen met lagere inkomens en jonge werknemers. Zo stelt ze voor om bij gemeentes mentoren aan te stellen die de bevolking betrekken bij duurzame projecten en de kans en het netwerk geven om deze uit te voeren.

Elke universiteit een minister

Daisy Ruijter is sinds 29 maart dus lid van het studentenkabinet. Naast een aantal bestaande ministersposten (Sociale zaken, Buitenlandse zaken), is er onder andere ook een minister van Leven lang ontwikkelen (Open Universiteit) en een minister van De nieuwe deltawerken (TU Delft). De minister-president komt van de Universiteit Twente.

De leden van het studentenkabinet presenteren deze weken allemaal het regeerakkoord aan hun College van Bestuur, en gaan de komende maanden de boer op met hun ideeën bij ministeries en politici. Ook demissionair minister van Onderwijs Ingrid van Engelshoven kreeg het regeerakkoord overhandigd.

Het hele artikel van Erasmus Magazine is hier te lezen.