Studeren in een boomhut

Afbouw Multifunctioneel Onderwijsgebouw Erasmus Universiteit in volle gang
Impressie MFOII

Erasmus Universiteit Rotterdam realiseert één van de meest duurzame onderwijsgebouwen van Nederland. Een gebouw dat volledig aansluit bij de ambities en visie van de Erasmus Universiteit op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Afgelopen zomer werd het ontwerp gekwalificeerd met een BREEAM Outstanding certificaat. Hiermee is het nieuwe Multifunctionele Onderwijsgebouw (MFOII) het op één na duurzaamste onderwijsgebouw in Nederland als het gaat om duurzame gebouwprestaties en behoort het tot de top 5 van de duurzaamste nieuw gebouwde onderwijsgebouwen in Nederland.

Op campus Woudestein werd deze week stilgestaan bij het afronden van de constructieve fase en de start van de afbouwfase. Dit is de laatste fase van de nieuwbouw voordat studenten en medewerkers straks gebruik kunnen maken van dit bijzondere nieuwe onderwijsgebouw. Langzaam ontvouwt zich het bijzondere interieur dat door Paul de Ruiter Architects is gebaseerd op de ontwerpprincipes van biophilic design; een manier van ontwerpen waarbij de verbinding met de natuur wordt vergroot waardoor het welzijn van de gebruikers verbetert.

Foto van het MFO gebouw
Copyright Paul de Ruiter Architects – Beeld is impressie van de werkelijkheid

“De keuze voor biophilic design is een bewuste keuze in het kader van de duurzaamheidsambities van Erasmus Universiteit. Als universiteit willen wij de juiste omgeving creëren waarin wetenschappers en studenten het beste uit zichzelf kunnen halen. Door de natuur naar binnen te halen dragen we actief bij aan het welzijn en de gezondheid van onze studenten en docenten.”
Ellen van Schoten, vice-voorzitter College van Bestuur

Verbinding met de natuur

Een aangename en comfortabele binnenruimte heeft invloed op hoe we een gebouw beleven. Door in gebouwen de verbinding met de natuur te maken verbetert de productiviteit, wordt leren bevorderd en stress gereduceerd. Het vele daglicht, de planten en het gebruik van natuurlijke en warme materialen in dit nieuwe onderwijsgebouw zorgen voor een echt ‘buiten’ gevoel. “Als je het atrium binnenkomt ervaar je letterlijk de natuur”, zegt architect Paul de Ruiter. “Het vele daglicht stroomt van alle kanten binnen. De omgeving met planten geeft niet alleen een fijn gevoel, het zorgt ook voor een aangename akoestiek. Daarnaast nodigt de grote houten trap in het atrium uit om wat vaker de trap te nemen, waarmee we beweging stimuleren. Bijzonder is de constructie met bomen, waardoor je, in combinatie met de zwevende plateaus en houten trappen, het gevoel krijgt dat je in een boomhut studeert.”

Biophilic Design

Heel veel frisse lucht door revolutionair nieuw ventilatiesysteem

Er is gekozen voor een innovatief en duurzaam ventilatiesysteem dat nog niet eerder in een onderwijsgebouw is toegepast. Dit sluit naadloos aan bij de grote duurzaamheidsambities en het verlagen van de CO2-voetprint van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hiervoor heeft BAM Bouw en Techniek samen met een aantal adviseurs het Earth, Wind & Fire concept doorontwikkeld tot het ‘powered by nature’ systeem, dat veel minder energie vraagt in vergelijking met traditionele ventilatiesystemen. De natuurkrachten zon en wind leveren de energie. Hierdoor is het mogelijk heel veel frisse lucht in het gebouw te krijgen zonder dat het veel fossiele energie kost. Een revolutie als het gaat om duurzame ventilatiesystemen.

Voortgang nieuwbouw

De bouw van het nieuwe onderwijsgebouw vordert gestaag. Inmiddels is BAM Bouw en techniek in samenwerking met Paul de Ruiter Architects, abcnova en andere adviseurs begonnen met de afbouw. Naar verwachting wordt het multifunctionele onderwijsgebouw in juli opgeleverd en in het collegejaar 2022-2023 in gebruik genomen.

Vind meer informatie over het multifuctioneel onderwijsgebouw hier