Top 5 notering voor nieuw multifunctioneel onderwijsgebouw

Foto van het MFO gebouw
Copyright Paul de Ruiter Architects – Beeld is impressie van de werkelijkheid

De duurzaamheidsambitie voor de bouw van het nieuwe multifunctioneel onderwijsgebouw (MFO II) ligt hoog: een onderwijsgebouw dat in de BREEAM categorie ‘nieuwbouw’ de kwalificatie ‘outstanding’ verdient.

In juli 2021 is het ontwerp van MFO II door een onafhankelijke assessor beoordeeld met een score van 88,6% (volgens de classificatie ‘Nieuwbouw en Renovatie Ontwerpcertificaat BREEAM-NL’). Hiermee is MFO II het op één na duurzaamste onderwijsgebouw in Nederland als het gaat om duurzame gebouwprestaties en behoort het tot de top 5 van de duurzaamste nieuw gebouwde onderwijsgebouwen in Nederland.

Wat is BREEAM?

BREEAM is 's werelds meest toonaangevende duurzaamheidsbeoordelingsmethode voor onder meer gebouwen. BREEAM beoordeelt de gebouwprestaties op basis van een breed uiteenlopend scala van credits variërend van energie, management en afval tot aan gezondheid, materalen en water. Om de kwalificatie ‘outstanding’ te krijgen moeten de gebouwprestaties minimaal met een score van 85% of hoger worden beoordeeld. Slechts minder dan 1% van de gebouwvoorraad in Nederland heeft deze topkwalificatie.

Kwalificatie en eisen

Erasmus Universiteit focust op vier duurzaamheidsthema’s: gezondheid, energie, circulariteit en een integrale benadering. Met de bouw van MFO II wil Erasmus Universiteit hierop aansprekende prestaties bereiken. Om dit te bereiken moet dan ook topsport bedreven worden door alle partijen. Van opdrachtgever en adviseurs tot aan architect en aannemer. Om de duurzaamheid van MFO II tastbaar en meetbaar te maken wordt al vanaf de aanbestedingsfase ‘BREEAM-NL Nieuwbouw’ ingezet als toetsinstrument en is de kwalificatie ‘outstanding’ de norm.

“Wat een prachtige score voor dit nieuwe gebouw op onze campus. Interessant om te zien dat zo’n certificaat meteen ook aanzet tot verbetering! Zo wordt certificering een bruikbaar instrument voor verduurzaming."

Mariecke van der Glas

Programma manager Duurzaamheid

Zilver, op weg naar goud

Erasmus Universiteit is blij met de tussentijdse BREEAM beoordeling van 88,6% voor het ontwerp van MFO II. Alleen het Atlas Gebouw van de TU Eindhoven uit 2019 heeft een betere score. Tijdens de afbouwfase zal alles op alles gezet worden om het resultaat verder te verbeteren. Onze ambitie is om minimaal 90% te scoren en we zullen onze bouwpartners uitdagen om daaraan bij te dragen. Wellicht zijn er nog extra innovatie credits te scoren met het ‘Powered by Nature’ ventilatieconcept. In 2022, na oplevering, zullen we pas echt weten of we geslaagd zijn in onze missie om met dit gebouw een positieve bijdrage te leveren aan een duurzame en toekomstbestendige Campus Woudestein.

Multifunctioneel onderwijsgebouw