Succesvolle Opening Academisch Jaar 2020-2021

Het nu al bijzondere academisch jaar 2020-2021 werd geopend op een manier die we nog niet eerder hebben gezien: met een online talkshow. Fysiek in de aula en digitaal thuis of op andere plekken binnen Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) zagen ruim 7000 kijkers op maandag 31 augustus 2020 hoe de opening van het academisch jaar werd gevierd. Mooie interviews over onderwijs voor iedereen, het puberbrein en dementie, de uitreiking van diverse prijzen, muziek van Rolf Sanchez en Emma Heesters en een rede van rector magnificus Rutger Engels.

Endorsement video

Opening Academic Year 2020-2021 - Endorsement

Samen creëren we positieve maatschappelijke impact

Niet alle kinderen die het talent hebben, gaan ook daadwerkelijk studeren aan een universiteit. Burgemeester Ahmed Aboutaleb en prof. dr. Semiha Denktas bespraken samen, onder leiding van presentator Wilfried de Jong, hoe we die kansenongelijkheid kunnen aanpakken.  “We willen barrières wegnemen”, verklaart Denktas. “Hiervoor is belangrijk naar de stad toe te bewegen en ook die jongeren te bereiken bij wie de universiteit niet eens als optie opkomt.”

Prof. dr. Eveline Crone vertelde bevlogen over haar onderzoekspassie: het puberbrein. “Wat mij interesseert is wat jongeren kracht geeft en hoe je dat tot uiting kan laten komen. Als je puber bent, is het functioneel om brutaal te zijn; het hoort erbij om je af te zetten tegen de maatschappij en je ouders. Tegelijk is het daarom moeilijk om pubers regels op te leggen.”

Prof. dr. Arfan Ikram doet onderzoek in Rotterdam, zo leidt hij het grootschalige ERGO-onderzoek naar o.a. dementie in Rotterdam-Ommoord. In die wijk loopt al sinds de jaren negentig het langlopende bevolkingsonderzoek naar dementie. Samen met promovendus deed hij live een test bij de presentator Wilfried de Jong, die zich tot zijn eigen opluchting goed door de test wist te slaan.

Daarnaast stelde de nieuwe collegevoorzitter prof. dr. Ed Brinksma zich aan de EUR gemeenschap voor. “Deze universiteit behoort tot de beste in haar soort. Wat mij aanspreekt is dat het hier niet alleen over wetenschappelijke excellentie gaat, maar bovenal over impact en het oplossen van grote maatschappelijke problemen.  Het grote ontwerpprobleem is niet technisch, maar juist hoe we onze maatschappij willen inrichten.”

"Wat mij aanspreekt is dat het hier niet alleen over wetenschappelijke excellentie gaat, maar bovenal over impact en het oplossen van grote maatschappelijke problemen."

Ed Brinksma

Voorzitter College van Bestuur EUR

Education Prize 2020 toegekend aan alle docenten van de EUR

Zoals gebruikelijk bij de opening van het academisch jaar werden er ook dit jaar een aantal prijzen uitgereikt, al waren er wel wat verrassingen. Voor het eerst werd de Student Societal Impact Award uitgereikt: econometriestudent Esmée Tanis won de prijs voor haar inzet voor duurzaamheid waarbij ze zelfs de Rotterdamse Klimaattafel Consumptie mocht leiden. De Research Prize werd aan maar liefst twee onderzoekers uitgereikt: dr. Simone Dalm (Erasmus MC) en dr. Julian Schaap (ESHCC). Nikki Speklé studeerde cumma sum laude af aan twee masters in het recht en de economie, en hiervoor kreeg zij dan ook de Lambers Student Excellence Award. De Rotterdam Scriptieprijs ging naar Mareen Bastiaans voor haar scriptie ‘Labor market and health effects of an activation program for the long-term inactive’.

Tot slot werd de Education Prize 2020 toegekend aan alle docenten van de EUR, als waardering voor alle inzet, daadkracht en flexibiliteit die zij hebben getoond in de tumultueuze afgelopen maanden. In zelf opgenomen filmpjes staken studenten vanuit heel de wereld de docenten een hart onder de riem omdat zij ook digitaal in hebben gezet voor goed onderwijs.

"Exploreren wat niet gezien wordt, om wat we niet zagen met bewijs zichtbaar te maken. Zo helpen we oplossingen te vinden, en stimuleren we het debat. That’s how we make minds matter.”

Rutger Engels

rector magnificus EUR

Opening Academisch Jaar 2020

Essentiële rol EUR in crises

Het Academisch Jaar 2020-2021 werd tot slot officieel geopend door rector magnificus Rutger Engels. Hij benoemde dat we op dit moment met drie crises te maken hebben: de klimaatcrisis, de corona pandemie en maatschappelijke ongelijkheid. “Het valt op: allemaal crises voortgekomen door de ogen ervoor gesloten te houden. En nog steeds zijn er vele mensen die ze negeren, bagatelliseren of zelfs ontkennen. Erasmus Universiteit Rotterdam heeft hierin een essentiële rol te spelen. Exploreren wat niet gezien wordt, om wat we niet zagen met bewijs zichtbaar te maken. Zo helpen we oplossingen te vinden, en stimuleren we het debat. That’s how we make minds matter.”

Recordaantal kijkers

Doordat de Opening Academisch Jaar 2020-2021 geheel online te volgen was, heeft een recordaantal van ruim 7000 kijkers afgestemd op de talkshow. Terugkijken? Dat kan!

Opening Academisch Jaar 2020-2021

Opening academic year 2020-2021

Mareen Bastiaans wint Rotterdam scriptieprijs 2020
29/31 Prof.dr. Inge Hutter
Mareen Bastiaans wint Rotterdam scriptieprijs 2020

Speech Rutger Engels OAY 2020-2021

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam:

Rateb Abawi: 06 36 49 54 19

Meral van Leeuwen: 06 40 26 43 67

press@eur.nl

Meer nieuws ontvangen? Schrijf je in voor de Erasmus Nieuwsbrief.