Tien miljoen voor versterking toponderzoeksgroepen

Zeven consortia van onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam krijgen een forse financiële stimulans. Ze krijgen via het Research Excellence Initiative (REI) in totaal 10 miljoen om het onderzoek verder te kunnen uitbouwen. Met de investering wil de Erasmus Universiteit de samenwerking tussen haar beste wetenschappers stimuleren, de kwaliteit van het toponderzoek verder verhogen en het onderzoek internationaal meer profileren om zo talent aan te trekken en te behouden.

De wetenschappers die gelden uit het Research Excellence Initiative toegekend krijgen behoren tot de top van hun onderzoeksveld. Ze hebben hun excellentie bewezen door hun internationale publicatierecord, door hun maatschappelijke impact en door het binnenhalen van belangrijke subsidies en grants. De groepen ontvangen bedragen van tussen de k€ 400 en één miljoen euro van het College van Bestuur; een bedrag dat door de betrokken faculteit of instituut wordt gematcht.  In totaal gaat het om een investering van een kleine 10 miljoen euro.

De volgende samenwerkingsverbanden hebben een subsidie gekregen:

• Universal health coverage: what works? - The Frontiers of Global Health Research into Equitable Access to Health Care.Eddy van Doorslaer, Roland Bal (iBMG); Johan Mackenbach (Erasmus MC);  Arjun Bedi, Wil Hout (ISS).
  • How can self organization enhance governance capacity? - Vital connections between government and citizens for dealing with grand societal challenges.Arwin van Buuren (FSW); Jurian Edelenbos (IHS); Eric Claassen (Erasmus Centre for Valorisation).
  • Shifting from welfare to social investment states - Privatization of Work-Related Risk Control.
    Michael Faure, Peter Mascini (ESL); Romke van der Veen (FSW).
  • Integrating Functional and Normative Approaches to Rule of Law and Human Rights. Karin Arts (ISS); Robert Von Friedenburg (ESHCC); Sanne Taekema (ESL).
  • War! Popular culture and European heritage of major armed conflicts.Maria Grever, Stijn Reijnders (ESHCC); Franciska de Jong (Erasmus Studio).
  • Doctors and criminal lawyers dealing with death and dying - Multidisciplinary and Empirical Perspectives on Medical Decision Making at the End of Life.Paul Mevis (ESL); Agnes van der Heide (Erasmus MC).
  • Bridging the gap between science and practice: vulnerable youth in major cities. Godfried Engbersen, Sabine Severiens (FSW); Dike van de Mheen (Erasmus MC).

Team Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T(010) 408 1216 E press@eur.nl