Tragisch incident bij Erasmus MC

Erasmus MC
Guido Pijper

Donderdag 28 september was er een tragisch incident in een onderwijsgebouw van Erasmus MC. Daarbij is een geliefde docent van onze universiteit om het leven gekomen. Onze gedachten zijn in eerste instantie bij de slachtoffers en nabestaanden.

Dinsdag 24 oktober 13:30 - Tweede walk-in in de Living Room

Heb je behoefte om nog eens een keer te praten met iemand over het tragisch incident bij het Erasmus MC? Op dinsdag 24 oktober van 13.30 tot 15.30 uur organiseren we in de Living Room nogmaals een walk-in voor studenten om emoties te delen en elkaar te steunen. Student hosts en een studentpsycholoog zijn aanwezig om mee in gesprek te gaan als je daar behoefte aan hebt.

Donderdag 5 oktober 14:30 - Een minuut stilte

Op donderdag 5 oktober om 14:30 uur is er een centraal moment op campus Woudestein waarbij we stilstaan bij de tragische gebeurtenissen van vorige week. Dit zullen we doen door middel van een minuut stilte, die iedereen in acht kan nemen op de locatie waar hij of zij zich bevindt. Na de minuut stilte zal er muziek klinken vanuit het carillon op de campus ter nagedachtenis van de slachtoffers van vorige week.

Maandag 2 oktober 10:45 - Hulpbronnen voor medewerkers en studenten

Studenten en medewerkers

Heb je naar aanleiding van de gebeurtenissen van vorige week ondersteuning nodig? Maar weet je zelf niet goed waar je moet zijn, of wil je alleen een melding doen, zoals het signaleren van zorgen over iemand anders.

Neem contact op met Safe@EUR via het meldformulier, 010 4089999 of safe@eur.nl . Voor het doen van een melding doen graag het meldformulier gebruiken.

Medewerkers

• OpenUp - Als medewerkers behoefte hebben om te praten dan kan dat. Online zijn de psychologen van OpenUp beschikbaar. Als medewerkers dat prettiger vinden kunnen ze ook bellen of chatten. OpenUp kan je doorverwijzen naar de juiste hulp.

• Op het Intranet MyEUR kan je als medewerker meer vinden over bedrijfsmaatschappelijk werk. Je kan ook mailen naar onze contactpersoon: k.vandijk@gimd.nl.

29 september 19:00 - Condoleanceregister in Erasmus Building

Het condoleanceregister voor onze overleden docent Jurgen Damen is vanaf maandag 2 oktober 10.00 uur beschikbaar in Erasmus Building bij het beeld van Erasmus. Iedereen is van harte welkom om het register te tekenen en steun te betuigen.

In de mail naar alle medewerkers en studenten stond de locatie verkeerd aangegeven.

29 september 14:45 - Erasmus Universiteit Rotterdam had student al begin 2023 in beeld

In tegenstelling tot berichten in de media heeft Erasmus MC, de medische faculteit van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), eerder informatie ontvangen over de student die gisteren een docent van onze universiteit en een vrouw en haar dochter doodschoot.

Zie voor het gehele statement van Stefan Sleijfer (voorzitter van de Raad van Bestuur) de website van Erasmus MC.

Update na persconferentie donderdagavond 28 september

Donderdagavond 28 september hebben de burgemeester van Rotterdam, samen met hoofd politie en officier van Justitie tijdens een persconferentie een nadere toelichting gegeven op de verschrikkelijke gebeurtenissen van vanmiddag.

Medeleven met slachtoffers

Voordat we een update geven van de meest recente informatie, wil het College van Bestuur zijn medeleven betuigen met de slachtoffers. Onze gedachten zijn in eerste instantie bij hen.

Gitzwarte dag

Het is een gitzwarte dag geworden voor de universiteit nu bekend is geworden dat de dader van de schietpartij een student was van Erasmus Universiteit Rotterdam. Naast dat hij het leven nam van een 39-jarige vrouw en haar 14-jarige dochter, heeft hij ook een docent van onze universiteit dodelijk neergeschoten.

De politie en de officier van justitie zijn een onderzoek gestart naar het waarom van deze verschrikkelijke gebeurtenis. Op dit moment is onduidelijk wat het motief is voor deze daad. Wanneer er nieuwe relevante informatie komt, zullen we een nadere update geven.

Inloop Living Room

Vrijdag 29 september is de Living Room in Langeveld Building van 14.00 tot 17.00 uur geopend voor studenten, medewerkers en andere betrokkenen. Dit geldt ook voor studenten en medewerkers van Erasmus MC. Iedereen op wie deze dag impact heeft gehad is welkom. Er zijn dan 2 studenthosts en een psycholoog aanwezig om mee in gesprek te gaan. Dit geeft in elk geval een mogelijkheid om emoties met elkaar te delen als daar behoefte aan is.

Studenten en docenten van Erasmus MC worden ook opgevangen in een aparte bijeenkomst. Zij zijn hierover per mail geinformeerd.

Geen onderwijs bij Erasmus MC

Al het onderwijs van de medische faculteit op locatie Erasmus MC is op vrijdag 29 september gecanceld. Geplande examens op campus Woudestein gaan wel door. Uiteraard begrip voor studenten die daar nu door dit incident niet toe in staat zijn.

Niet op campus Woudestein, EUC & ISS

De schietpartij is nadrukkelijk niet op campus Woudestein gebeurd en ook niet bij het EUC en ISS. De ontwikkeling van de situatie houden we nauwlettend in de gaten. En we spreken onze steun uit aan alle betrokkenen.

Slachtofferhulp Nederland biedt hulp aan voor iedereen die daar behoefte aan heeft