Uit onderzoek van Georg Granic blijkt dat keuzes uit het verleden de smaak niet echt veranderen

Erasmus School of Economics

Kun je leren leuk te vinden wat je zou moeten, zelfs als je het aanvankelijk niet leuk vond? Zoals het eten van groenten, of dagelijks sporten? Onderzoek uit het verleden heeft vaak beweerd dat je dat, zelfs zonder moeite, kunt doen door erop te staan ervoor te kiezen. Het kan zijn dat je het leuk gaat vinden wat je kiest, zolang die keuzes maar echt van jou zijn.

Volgens Georg Granic, universitair hoofddocent binnen de sectie gedragseconomie van Erasmus School of Economics, is het veranderen van je smaak door middel van keuzes misschien niet zo eenvoudig als eerder werd gedacht. In een nieuwe studie die gepubliceerd is in het wetenschappelijke tijdschrift Experimental Economics, presenteren Georg Granic en co-auteur Carlos Alós-Ferrer - hoogleraar Decision and Neuroeconomic Theory, Zurich Centre for Neuroeconomics - een nieuwe test om te bepalen of keuzes economisch relevante smaken veranderen: de honger naar geld en risico. Granic en Alós-Ferrer concluderen dat louter door keuzes veroorzaakte veranderingen in de economische smaak niet bestonden. De hele test is openbaar gemaakt en geëvalueerd door het tijdschrift voordat er gegevens werden verzameld.

Is dit het einde van keuzes uit het verleden die de smaak veranderen? Natuurlijk niet. In een blogpost op de website Psychology Today, 's werelds grootste online bestemming voor geestelijke gezondheidszorg en gedragswetenschappen, legt co-auteur Carlos Alós-Ferrer niet alleen de nieuwe test in detail uit, maar bespreekt hij ook hoe de impact van keuzes op smaak kan afhangen van de bekendheid met de mogelijkheden. Granic en Alós-Ferrer gebruikten bekende keuzemogelijkheden, geld, dat in de test werd uitbetaald aan de studiedeelnemers. Voor onbekende opties (nieuwe dingen) kunnen keuzes uit het verleden echter heel goed van invloed zijn op de toekomstige smaak.

Over Georg Granic

Georg Granic is als universitair hoofddocent bij de capaciteitsgroep Toegepaste Economie van Erasmus School of Economics en co-leader van de Preventie-actielijn binnen het Smarter Choices for Better Health Initiative. Zijn onderzoeksinteresses liggen op het snijvlak van economie, politieke wetenschappen en psychologie. Hij is er sterk van overtuigd dat inzichten uit de economie, psychologie en politieke wetenschappen ons kunnen helpen bij het omgaan met belangrijke economische en sociale fenomenen die ons begrip van menselijk gedrag kunnen verrijken.

Voordat Georg Granic naar Rotterdam kwam, bekleedde hij verschillende functies bij de Universiteit Antwerpen, de Universiteit van Keulen en de Universiteit van New York. Hij behaalde zijn doctoraat in de economie aan de Universiteit van Konstanz.

Universitair Hoofddocent

Voor meer informatie neemt u contact op met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer aan Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl en 06 53 641 846.