Unieke dubbeloratie over economie, filosofie en theologie

Theoloog Paul van Geest en econoom Lans Bovenberg vertellen in dagblad Trouw over hun bijzondere gezamenlijke oratie op vrijdag 1 november bij Erasmus Universiteit Rotterdam. Door hun oratie gezamenlijk uit te spreken benadrukken ze de interdisciplinariteit tussen de vakgebieden economie, filosofie en theologie.

Lans Bovenberg en Paul van Geest, beiden hoogleraar aan Tilburg University, werden recentelijk benoemd tot parttime hoogleraar in Rotterdam. Paul van Geest als hoogleraar Theologie en Economisch Denken aan Erasmus School of Philosophy. Lans Bovenberg is per 1 januari 2019 hoogleraar Relational Economics, Values and Leadership aan Erasmus School of Economics.

In een interview in dagblad Trouw leggen Van Geest en Bovenberg uit wat de meerwaarde is van hun aanstelling als hoogleraar bij Erasmus Universiteit Rotterdam. “Ook niet-christelijke economen kunnen veel aan de wijsheid van de geesteswetenschappen - theologie, filosofie - hebben”, vertellen zij in het artikel. Bovenberg vervolgt: "De economie heeft zich helaas sinds de grondlegger Adam Smith ontwikkeld in een individualistische richting, met de mens als homo-economicus: de autonome mens die genoeg heeft aan zichzelf, die rationeel is. Maar je kunt de economie ook zien vanuit het belang van samenwerking.”

Lees het gehele interview op Trouw.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl.

Meer nieuws ontvangen? Schrijf je in voor de Erasmus Nieuwsbrief.