Universiteiten Zuid-Holland bundelen krachten in AI-onderzoek

De Erasmus Universiteit Rotterdam werkt steeds meer samen met TU Delft en de Universiteit Leiden als het gaat om onderzoek naar kunstmatige intelligentie. Hoe designers nog creatiever worden met een robot in hun team, hoe Twitter misschien wel de aandelenkoers voorspelt en hoe je een enkele bacterie betrapt terwijl hij een cel infecteert. Op het gezamenlijk platform Leiden - Delft – Erasmus vind je actuele voorbeelden.

Zo vertelt Hoogleraar Digital Business Ting Li van Erasmus Centre of Data Analytics over hoe bedrijven hun voordeel kunnen doen met data. Je staat er niet bij stil als je even iets googelt, maar Google wordt van elke zoekopdracht slimmer. 'Het is een lerend algoritme. Het wordt steeds preciezer, en hoe vaker wij op een pagina klikken, hoe hoger die pagina in de lijst met zoekresultaten komt te staan.'

Kunstmatige intelligentie is overal

AI is overal, zegt Li, van auto's en bankieren tot daten en overal in de media. Bedrijven gebruiken vaak aanbevelingssystemen, een vorm van AI, om producten aan te bevelen. In de aanbevolen films en muziek op Netflix en Spotify bijvoorbeeld, en in aanbevolen producten op Amazon. 'Je zult misschien denken dat jij daar nooit op klikt, maar bij Amazon komt wel 30 tot 35 procent van de omzet voort uit slimme aanbevelingssystemen die hun data-engineers steeds verder finetunen.'

Aandelenmarkt voorspellen met Twitter

In een ander project onderzoekt Li of je op basis van Twitter of Facebook de aandelenmarkt kunt voorspellen. 'Algoritmen kunnen die media afgrazen en sentimenten destilleren. Op basis van het sentiment Apple deed het goed in het eerste kwartaal kun je misschien de koers van het aandeel voorspellen.' Zeker is het nog niet, het kan ook zijn dat eerst de koers stijgt, en dan pas het sentiment positiever wordt.

Maatschappelijke relevantie

Het gaat niet alleen om geld verdienen. 'Je kunt ook de dienstverlening verbeteren op basis van data en AI-systemen. Ik werk bijvoorbeeld met OV-bedrijven die op basis van reispatronen hun tariefstructuur willen verbeteren, of willen zorgen dat de reiziger niet hoeft te staan.' De kern van Li's onderzoek: 'Ik zoek altijd naar de relevantie van informatie. Hetzij voor bedrijven, voor individuen of voor de maatschappij.'

Voor het uitgebreide interview en andere voorbeelden kijk je hier

Professor
Meer informatie

AI binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam: Erasmus Centre for Data Analytics

En bezoek het gezamenlijke Leiden-Delft-Erasmus platform

Gerelateerde content

Data Analytics en kunstmatige intelligentie juist nú in de boardroom

Interview met Dr. Willem Peter de Ridder, vormgever en één van de docenten van de masterclass Data Analytics en kunstmatige intelligentie voor Commissarissen …

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen