Vaarwel Robot Rosie, welkom Rosie 2.0!

Student using Rosie 2.0 for delivery
Students standing next to robot Rosie 2.0

Vanaf vandaag kun je je boodschappen van de Spar weer op de campus laten bezorgen! Afgelopen zomer vertrok bezorgrobot Rosie naar Californië om te worden getest in een andere omgeving. Nu is Rosie 2.0 gearriveerd op de campus, om de pilot met robotbezorging voort te zetten. Studenten gaan de robot bestuderen om te onderzoeken welke impact robots hebben op het dagelijkse leven.

Per 1 juni 2023 is de pilot met bezorgrobot Rosie 2.0 op de Erasmus Universiteit Rotterdam afgelopen. Het is niet langer mogelijk om boodschappen te laten bezorgen met de robot.

Laat Rosie 2.0 je boodschappen gratis bezorgen!

Tijdens de pilot kun je boodschappen van de Spar laten bezorgen op de campus door zelfrijdende robot Rosie 2.0. Hoe het werkt? Klik op "delivery" in de Spar University app en plaats je bestelling. Na 10 tot 15 minuten kun je jouw order ophalen bij een pick-up point naar keuze (Universiteitsbibliotheek of Hatta Building). Via je email krijg je een link waarmee je de robot kunt volgen, openen en sluiten.

Er zijn geen bezorgkosten tijdens de pilot, dus probeer het snel!

Jonathan van Rijn

De pilot tot nu toe

De vorige bezorgrobot Rosie (Robot On SIte Erasmus) was 147 dagen operationeel op campus Woudestein. In die tijd was ze 1150 uur actief, reed 55 km en bezorgde 136 bestellingen. Studenten van de LDE Minor Smart and SHARED Cities bestudeerden Rosie om onderzoek te doen naar slimme bezorging en de interactie tussen mens en robot. Het eerste rapport in hun onderzoekslijn is al gepubliceerd, hieronder kun je het downloaden.

Research: Autonomous Delivery Robots

Maak kennis met Rosie 2.0!

Rosie 2.0 on campus

Robot Rosie 2.0

Student met Rosie 2.0

Willen we robots accepteren?

Uit het onderzoek kwamen drie belangrijke conclusies naar voren. Allereerst bleek dat mensen bereid zijn Automated Delivery Robots (ADR's) te accepteren, maar terughoudend zijn in het gebruik ervan. De acceptatie van ADR’s neemt toe als mensen de technologie in actie zien. Tot slot toonde het onderzoek aan dat mensen minder bezorgkosten willen betalen naarmate de bezorgafstanden korter zijn.

Nu de pilot wordt voortgezet met Rosie 2.0 kunnen de studenten waardevol vervolgonderzoek doen. Met de coronapandemie achter de rug kunnen ze nu de impact van robotbezorging bestuderen op een levendige en drukke campus. Daardoor kunnen ze beter onderzoeken wat er nodig is om bezorgrobots te kunnen gebruiken op de openbare weg, wat kan bijdragen aan groenere en schonere steden in de toekomst.

Ook kunnen ze onderzoeken wat het effect is van het uiterlijk van de robot op de acceptatie ervan, en welk type locaties (buiten de openbare weg) interessant kunnen zijn voor de implementatie van bezorgrobots. Rosie 2.0 zal daarnaast worden bestudeerd door scholieren van het Kralingen Lyceum Rotterdam.

Spar medewerker bij Rosie 2.0
Jonathan van Rijn

Over de pilot

Rosie 2.0 is een zelfrijdende robot die boodschappen van SPAR bezorgt op de campus, als onderdeel van een pilot om ervaring op te doen met bezorgrobots in het dagelijks leven. Dat sluit naadloos aan bij de ambitie van de EUR om impact te maken. De pilot, die loopt van 16 maart t/m 31 mei 2023 (mogelijk met verlenging), is een samenwerking tussen MRDH, EUR, SPAR University & Dutch Automated Mobility (DAM). Nieuwsgierig? Download de Spar University app en probeer het gratis uit!

Vragen? Bekijk de veelgestelde vragen of neem contact op met de Service Desk via 010 408 8880 of servicedesk@eur.nl.