Veiligheid in het Oude Westen, modern toerisme en autopsies in Studio Erasmus

Studio Erasmus juni

De veiligheid in Rotterdam wordt anders beleefd door bewoners dan door de ambtenaren, ontdekte criminoloog Tom de Leeuw. Filosoof Ruud Welten gaat in op het moderne toerisme: we houden onze vakanties steeds verder weg en steeds extremer.  Waarom het doen van autopsie zo belangrijk is, onderzocht Britt Blokker. Dat en meer dinsdag 5 juni in Studio Erasmus, de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Bij Studio Erasmus in Theater Rotterdam, staan dinsdag 5 juni o.a. op het programma:

Zijn we klaar met de democratie?
Filosoof Gijs van Oenen over zijn nieuwe boek ‘Overspannen Democratie’, waarin hij laat zien hoe het succes van ons democratische stelsel zich tegen zichzelf begint te keren. Van Oenen beschrijft de ‘democratische vermoeidheid’ van de moderne mens en suggereert hoe de ‘algoritmische democratie’ hierop een antwoord zou kunnen vormen.

Waarom Nederland meer autopsies moet gaan doen
Postmortaal onderzoek (autopsie of obductie) vindt in Nederland steeds minder plaats, deels omdat nabestaanden bang zijn voor schade aan het lichaam. Ten onrechte, zegt Britt Blokker, want in ongeveer een op de vijf gevallen wordt daarbij een andere doodsoorzaak gevonden. Ze promoveerde op een methode die minder schade toebrengt aan het lichaam.

Hoe veilig is Rotterdam?
Criminoloog Tom de Leeuw over zijn promotieonderzoek naar veiligheidsbeleving in het Oude Westen. Hij hing tien jaar lang rond op straat om door te dringen tot de haarvaten van de Rotterdamse samenleving.

Reizen als collectieve dwangneurose
Filosoof Ruud Welten over de paradox van het moderne toerisme en waarom onze vakanties extremer worden en steeds verder weg worden gevierd.

De live muziek wordt verzorgd door Sound Medics en er is een prikkelend minicollege in samenwerking met Vers Beton.

Dinsdag 5 juni 2018 | 20.30 – 21.45 uur (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur) | Foyer Rotterdamse Schouwburg| Toegang gratis, reserveren mogelijk via deze link

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton en Theater Rotterdam – locatie Rotterdamse Schouwburg. Presentatie: Geert Maarse.