Verloren generatie? Na een aantal wanhopige jaren viel het allemaal wel mee

Erasmus School of Economics

Nu moeten starten op de arbeidsmarkt is niet makkelijk. Is de carrière van deze jongeren nu al verloren? In eerdere crises bleek dat achteraf vaak mee te vallen. Jan van Ours, Fabian Dekker en Robert Dur komen aan het woord in NRC.

Zo liep de werkloosheid in de jaren tachtig op het hoogtepunt op tot ruim 10 procent, met 18 procent werkloosheid onder jongeren van vijftien tot vijfentwintig jaar, volgens het CBS. Toch wisten jongeren die initiële achterstand in de jaren negentig weer vrij vlug in te halen. Twintig jaar later waren zij zelfs helemaal niet meer vaker werkloos dan de generatie voor hen, zag Jan van Ours, nu hoogleraar toegepaste economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, in 2009.

"Jongeren zijn inderdaad vaker en sneller werkloos in een crisis", zegt Fabian Dekker, arbeidssocioloog van onderzoeksbureau SEOR, verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. "Maar juist omdat zij zo flexibel zijn, doen ze ook gemakkelijker werkervaring op. Trekt de arbeidsmarkt weer aan, dan zitten zij ook als eerste in de lift", zegt Dekker.

Robert Dur, hoogleraar economie aan de Erasmus Universiteit, voegt daaraan toe dat ook het loon doorgaans een inhaalslag maakt. "In een gunstigere economische periode maakt het salaris een sprong", zegt hij. In 2017 zag het CPB bijvoorbeeld dat hoogopgeleiden die afstudeerden in de recessie na de bankencrisis van 2008, in de hoogte van hun salaris slechts drie jaar lang achterliepen op jongeren die op een beter moment waren gestart op de arbeidsmarkt – vrouwen iets meer dan mannen.