Vierduizend studenten welkom bij Eurekaweek

Sinds begin mei kunnen aankomend studenten zich weer inschrijven voor de Eurekaweek, van 20 tot en met 23 augustus. Aan de introductieweek van de Erasmus Universiteit Rotterdam kunnen dit jaar zoveel studenten meedoen, dat de openingsceremonie is verplaatst naar Rotterdam Ahoy. Daar worden alle 4000 deelnemers en hun 600 gidsen tegelijkertijd welkom geheten in de stad.

Het is niet verplicht, maar de universiteit beveelt aankomende studenten van harte aan om mee te doen. ‘Met hun studie start voor onze studenten de kans om nieuwe mensen te ontmoeten en hun horizon te verbreden’, zegt rector magnificus Rutger Engels. ‘Er komen ontzettend veel nieuwe indrukken op de aankomend studenten af. Meedoen aan de Eurekaweek is de eerste stap om in hun nieuwe leven wegwijs te raken’.

Citytour, informatie, eten en feest

Traditiegetrouw stroomt Rotterdam aan het einde van de zomervakantie vol met nieuwe studenten. Het Eurekaweekbestuur organiseert sinds jaar en dag de Rotterdamse introductiedagen voor de Erasmus Universiteit. Een hele klus dit jaar, want het aantal deelnemers was nog niet eerder zo groot.

Sport, Ted Talks, quiz en campustours

Centraal staan de Erasmus Universiteit Rotterdam, de studie en studiegenoten, de studentenverenigingen, de faculteitsverenigingen, de sportverenigingen en natuurlijk de stad Rotterdam. De Eurekaweek is de allerbeste gelegenheid om op een vrijblijvende manier kennis te maken met al deze partijen. Op het programma staat onder meer een Citytour, waarbij ambtenaren van de gemeente Rotterdam op iedere locatie iets vertellen over de stad. Op campus zijn campustours en een informatiemarkt, maar ook facultaire openingen, TED Talks en een wetenschapsquiz van SG Erasmus. Ook sport, barbecues en feestjes ontbreken niet. Behalve de sportverenigingen en studentengezelligheidsverenigingen zijn er ook studieverenigingen en multiculturele verenigingen die iets organiseren.

Kleine groepjes

De aankomend studenten verkennen vier dagen lang het studentenleven en de stad in groepjes van vijftien personen van dezelfde studie. Ze worden begeleid door twee gidsen, ook van de eigen studie. Om ervoor te zorgen dat iedereen zich gelijk thuis voelt in de Eurekaweek is het programma in het Engels. Een kwart van de deelnemers komt van buiten Nederland.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 4081216 of E press@eur.nl