Voorzitter Europese Onderzoeksraad bezoekt Erasmus Universiteit Rotterdam: "Ik ben zeer onder de indruk”

Paviljoen Campus Woudestein
Maria Leptin bezoekt Woudestein
Simona Graszl

Op 16 juni bezocht de voorzitter van de Europese Onderzoeksraad (ERC), professor Maria Leptin, campus Woudestein. Tijdens de bijeenkomst met onze academische gemeenschap was men eensgezind over hoe belangrijk transdisciplinaire samenwerking is in de zoektocht naar oplossingen voor de meest urgente wereldproblemen.

Tijdens een uitgebreid programma ontmoette professor Leptin onder meer het College van Bestuur, een delegatie van het ministerie van Onderwijs en Wetenschap en vertegenwoordigers van de Convergentie. Ook kon zij kennismaken met EUR-laureaten van prestigieuze ERC-beurzen, voorbeelden van het excellente onderzoek aan onze universiteit. Prof.dr. Eveline Crone, hoogleraar Developmental Neuroscience in Society en tevens vice-voorzitter van de ERC, deelde hoe belangrijk deze raad is voor het financieren van excellent onderzoek.

Maria Leptin bezoekt Woudestein
Simona Graszl

Rector magnificus Annelien Bredenoord: "Het bezoek van professor Leptin vandaag bracht een heel bijzondere gemeenschap samen. We konden heel goed aan haar laten zien hoe de cocktail van ons Erkennen en Waarderen-beleid, ons Diversiteits- en Inclusiviteitsprogramma en Open & Responsible Science-initiatief de Erasmus Universiteit Rotterdam helpt om succesvol te zijn."

Kwaliteit van de academische omgeving

Een belangrijk onderwerp tijdens de gezamenlijke sessies was de vooruitstrevende aanpak van het erkennen en waarderen van academici binnen onze universiteit. Dit gebeurt door gedifferentieerde loopbaantrajecten en flexibiliteit aan te bieden, waarin individuele talenten en samenwerking samenkomen zonder dat de kwaliteit van onderzoek, onderwijs en impact verloren gaat.

Professor Leptin benadrukte het belang van de sociale en geesteswetenschappen in grensverleggend en transdisciplinair onderzoek naar globale problemen. Ook wisselde ze met onze gemeenschap van gedachten over belangrijke stimulansen voor de ontwikkeling van succesvolle onderzoeksomgevingen die ze aan onze universiteit opmerkte: een internationale academische gemeenschap, een sterk diversiteits- en inclusiviteitsbeleid, waardoor ruimte wordt gecreëerd voor een breed palet aan onderzoeken.

Eveline Crone, Maria Leptin en Annelien Bredenoord

Convergentie en samenwerking

Daarnaast kreeg professor Leptin een goed beeld van de Convergentie, het samenwerkingsverband tussen de Erasmus Universiteit Rotterdam, het Erasmus MC en de TU Delft. Hierin worden bruggen gebouwd tussen de medische, technische, sociale en geesteswetenschappen in vier transdisciplinaire programma’s: Resilient Delta, Health & Technology, Healthy Start en Pandemic and Disaster Preparedness. Samen zoekt men naar oplossingen voor de meeste urgente wereldproblemen.

"Ik was zeer onder de indruk van de jonge wetenschappers die ik vandaag heb ontmoet. Goed om te zien dat deze generatie deze ondersteuning, omgeving en vrijheid krijgt om te excelleren. Ik vond het prachtig om te zien hoe de fundamentele wetenschap hier geïntegreerd wordt in een bredere visie. De Convergentie is een fantastisch idee en unieke kans. Ik ben heel benieuwd hoe het zich zal ontwikkelen", reageerde professor Leptin na afloop van het programma.

"De Europese Onderzoeksraad is een heel belangrijk instrument voor de Europese en Nederlandse wetenschap. We hebben vandaag laten zien hoe hun taak onze maatschappelijke impact versterkt. Kortom, een zeer geslaagd bezoek", aldus CvB-voorzitter Ed Brinksma.

Bezoek ook de website van de Europese Onderzoeksraad (ERC).