Vrouwen in economie

Radio France
Anne Boring, Assistant Professor at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Hoewel het universitair onderwijs sinds de jaren zeventig wijd openstaat voor meisjes, zijn vrouwen zowel in de academische wereld als op hogere managementniveaus in de economische wetenschappen ondervertegenwoordigd. Economie vormt hierop geen uitzondering, ook in andere disciplines zijn vrouwen ondervertegenwoordigt. Anne Boring, universitair docent aan Erasmus School of Economics, doet onderzoek naar de invloed van stereotypen op prestatiebeoordelingen en wordt in Radio France (17 mei 2022) naar haar expertise gevraagd.

Boring legt uit dat vrouwen in bijna alle economische velden in de minderheid zijn. Sinds de toekenning van de Nobelprijs voor economie in 1969 hebben slechts twee vrouwen de prestigieuze prijs gekregen: de Amerikaanse Elinor Ostrom in 2009 en de Française Esther Duflot. Bovendien is slechts 26% van alle academische economen op de Repec-ranking vrouw.

Stereotypen

Binnen de economie zijn er bepaalde vakgebieden waarin vrouwen beter vertegenwoordigd zijn dan op andere gebieden. Arbeidseconomie, ontwikkelingseconomie, gezondheidseconomie, onderwijseconomie, gelukseconomie en gendereconomie zijn bijvoorbeeld vakgebieden met relatief veel vrouwen. Vakgebieden als macro-economie, financiën en econometrie worden minder door vrouwen beoefend. Boring redeneert dat dit te wijten is aan het feit dat er niet naar vrouwen wordt geluisterd in vakgebieden die niet typisch vrouwelijk zijn.

Universitair Docent
Universitair docent Anne Boring is sinds 2017 verbonden aan het departement Economie van Erasmus School of Economics. Zij is ook hoofd van de leerstoel Vrouwen in het bedrijfsleven, Sciences Po, Parijs (LIEPP & PRESAGE) en Research Fellow aan het Tinbergen Instituut. In 2021 werd zij aangesteld als Research Fellow aan het Women and Public Policy Program van Harvard Kennedy School, Cambridge, Massachusetts, Verenigde Staten.

Voor het hele item van Radio France, 17 mei2022, klik hier.