Waarom liefde zich zo lastig via Tinder laat vinden

Onderzoekster Dr. Elisabeth Timmermans van Erasmus School of History, Culture and Communication doet al jaren onderzoek naar de dating-app Tinder en Tinder-gebruikers. Vorig jaar promoveerde ze en schreef het proefschrift Is dating dated in times of Tinder? Exploring the mediatization of casual sexual intimacy. Met haar postdoc-project probeert ze de interacties tussen dating app gebruikers beter te begrijpen. Ze brengt dus in kaart wat succesfactoren zijn en vooral ook waar het misloopt. Tijdens Science Hotel vrijdag 28 september deelt ze haar Tinder-geheimen met een selecte groep singles die ze vervolgens in een live experiment leert om de valkuilen van Tinder te omzeilen.

Aan haar de vraag: waarom is Tinder zo frustrerend?

“Heel lang hebben mensen gedacht dat Tinder vooral gebruikt werd door mensen die op zoek waren naar casual seks. Maar uit mijn onderzoek komt heel duidelijk naar voren dat mensen verschillende motieven hebben om Tinder te gebruiken. Dertien om precies te zijn. Verveling staat op nummer 1. Casual seks staat pas op de elfde plaats. Er wordt veel gescreend op uiterlijk. Misschien wel te veel. Als je mensen vraagt wat voor partner ze zoeken, zeggen ze misschien dat ze iemand zoeken die ondernemend is, een eigen zaak heeft en gevoel voor humor heeft. Maar wanneer ze dan Tinderprofielen bekijken, wijzen ze iemand af omdat hij vijf centimeter te klein is of vijf kilo te zwaar. Het is ook frustrerend omdat maar de helft van de contacten afspreekt. Het is best wel pijnlijk wanneer je een ontzettend leuk contact hebt met iemand en diegene vervolgens afhaakt of - nog erger - volledig verdwijnt. Het is goed om te weten dat mensen Tinder om verschillende redenen gebruiken. Onder andere als ego-boost. Het kan zijn dat je nog maar net single bent of nog in een relatie zit en bang bent om straks alleen te zijn - fear of being single. Tinder kan je dan een enorme ego-boost geven.Je ontdekt dat je goed in de markt ligt, maar daar hoef je niet de deur voor uit. Mensen gaan ook op Tinder vanwege groepsdruk. Vrienden en vriendinnen die een profiel voor je aanmaken, of je aansporen omdat te doen. Of mensen gebruiken Tinder omdat ze op reis zijn en iemand willen ontmoeten, voor even.

De ware

Daarnaast heb je mensen die opzoek zijn naar die ene ware. En daar zit dan ook de frustratie, want die leuke Tinder-man/vrouw kan wel interesse hebben in jou, maar ondertussen ook interesse hebben in veertien anderen. Het grote verschil tussen Tinder en naar een café gaan is dat je in een café meestal met één iemand tegelijk praat. Er is sociale controle, waardoor je niet verschillende singles tegelijk aandacht kunt geven. Op Tinder kun je dat wel doen. Je kunt met heel veel potentiële geliefden appen en je kunt twee dates op een dag hebben. En je hoeft ook niet bang te zijn om gelijk afgewezen te worden - wat in een café welkan gebeuren - want je hebt al een soort van bevestiging dankzij die match.”

“Die ruime keuze is tegelijk ook het probleem van Tinder. ‘Cognitive overload’ heet dat in de psychologie. De keuze is oneindig. En hoe meer keuze je hebt, hoe moeilijker het wordt om te kiezen (en hoe groter de kans dat je ontevreden bent over je uiteindelijke keuze). De overdaad aan leuke singles maakt je aan het twijfelen. En zelfs als twee mensen een klik hebben, moeten ze allebei bereid zijn om niet verder te kijken.”

“Als je echt een relatie zoekt, moet je op andere dingen letten dan uiterlijk. Ik geef vaak als raad dat wanneer een eerste date niet zo goed is gegaan, je het nog een kans moet geven. Het is alsof de liefde magisch moet zijn. Alsof Hollywood ons geleerd heeft dat er zoiets bestaat als liefde op het eerste gezicht. Maar onze ideeën over de liefde zijn veel te romantisch en achterhaald. Er wordt bijna geen tijd genomen om iets te laten groeien.”

Niet succesvol?

Ben jij niet altijd even succesvol op Tinder - of een andere dating app - of baal je omdat je geen matches hebt? Timmermans legt tijdens Science Hotel uit waarom dat niet altijd aan jou ligt. Soms ben je bijvoorbeeld het slachtoffer van een algoritme dat probeert om jou te overtuigen dat je dringend gebruik moet maken van de betalende functies van zo’n app. Misschien zitten er te veel spookprofielen in je vijver. Of wie weet hebben jouw matches een heel andere reden om te swipen dan jij.

Op een rijtje: waarom is tinder zo frustrerend?

Breadcrumbing
Ooit gehoord van breadcrumbing? Dat is wanneer je Tinder-contact je de ene dag overlaadt met liefde en aandacht en daarna drie dagen van het toneel verdwijnt.

Ghosting
Ghosting? Dat is wanneer je denkt de leukste man/vrouw op Tinder gevonden te hebben, die vervolgens oplost in het luchtledige.

Catfishing
Deze kende je natuurlijk al van het populaire programma Catfish, maar zo niet, dan leggen we het nog even uit. Catfishing is wanneer iemand een nep-profiel gebruikt en die aantrekkelijke sportieve jonge ‘high potential’ in werkelijkheid een vijftigjarige moeke in de schuldsanering is, om maar iets te noemen.

Married with children
Uit onderzoek blijkt dat 22% van de mensen op Tinder een serieuze relatie heeft. En nee, niet met jou, maar met iemand die thuis voor kat of kinderen zorgt en geen idee heeft dat zijn of haar partner een swipend leven ernaast heeft.

Meer informatie over onderzoeksproject van Timmermans:
www.liefdeintijdenvantinder.be

Foto (CC): Josh Peterson

Tijdens Science Hotel op 28 september legt Elisabeth Timmermans, onderzoekster aan Erasmus School of History, Culture and Communication, waarom je de liefde (waarschijnlijk) niet via Tinder vindt. En waarom Tinder zo frustrerend is.