We smijten met 'crises' en dat is problematisch

Mark van Ostaijen

Bestuurssocioloog Mark van Ostaijen bestudeert de term crisis. "Als je het gebruik van het woord 'crisis' gaat kwantificeren zie je ineens een enorme toename", zegt hij in de uitzending van dr Kelder en Co op NPO Radio 1. In de afgelopen vijftien jaar gebruikten bestuurders het woord ‘crisis’ twee keer zo vaak als in de afgelopen 120 jaar bij elkaar, weet de bestuurssocioloog. De financiële crisis, de klimaatcrisis, de stikstofcrisis. "Alles is een crisis geworden. En dat zorgt voor crisisinflatie", reageert Van Ostaijen. "Als alles een crisis is, dan moet je je ook afvragen in hoeverre is het wel eigenlijk dat die metafoor wordt gebruikt."

Iets bestempelen als crisis is een instrument dat bestuurders graag inzetten. Enerzijds om burgers te mobiliseren. "Maar ook omdat het heel makkelijk legitimering biedt aan bestuurlijk handelen." Er is nu een acuut probleem,

Dat zie je in de coronacrisis ook. "De crisismetafoor zegt: we moeten nú handelen. Een acuut probleem dat grootschalige interventies vereist."

"Dat zien we op heel veel domeinen plaatsvinden en dat is niet onschuldig. Het betekent dat je best stevig kan ingrijpen om de crisis te voorkomen. En dan gaat het een hele andere kant op."

Beluister het gehele interview met Mark van Ostaijen bij dr Kelder en Co op NPO Radio 1

Universitair Docent