"We willen helpen een economie in het Amazonegebied te bedenken die niet gebaseerd is op olie"

Oliemaatschappijen verantwoordelijk houden in het Amazonegebied
All eyes on the amazon
Drones worden geïnspecteerd door inwoners van het Amazonegebied

Het project 'All eyes on the Amazon’ wil de ontbossing een halt toeroepen en opkomen voor de rechten van lokale gemeenschappen in het Amazonegebied. Lorenzo Pellegrini en Murat Arsel van het International Institute of Social Studies (ISS) buigen zich over de situatie in Ecuador. De oliewinning in Ecuador heeft al tientallen jaren verwoestende gevolgen. Arsel: “We willen wetenschappelijk werk doen dat nuttig is en een kleine bijdrage leveren aan de grote strijd die mensen voeren.”

(Het All Eyes on the Amazon-project is geëindigd in September 2022)

Het Amazonegebied staat bekend en wordt gewaardeerd om zijn zeer rijke biodiversiteit. Helaas bedreigt ontbossing, bijvoorbeeld door mijnbouw en landbouw, de ecosystemen en het leven van lokale gemeenschappen. Weinig mensen weten dat ook de olie-industrie een gevaar vormt. Pellegrini en Arsel hebben dit met eigen ogen gezien in Ecuador, waar ze sinds 2010 de impact van de oliewinning bestuderen. “We werken nauw samen met lokale gemeenschappen om de effecten in kaart te brengen. De verwoestende effecten op ecosystemen en gezondheid zijn overduidelijk zichtbaar”, zegt Pellegrini. “De lokale bevolking weet dit uit de eerste hand, al lang voordat wij die effecten waarnamen. Maar het lukt de mensen vaak niet om dit op een effectieve manier over te brengen.”

Murat Arsel

Bewijs verzamelen

Bewijs verzamelen, de wereld laten zien wat de impact van de oliewinning is en dit gestructureerd overbrengen, dat is de essentie van het project ‘All eyes on the Amazon’. Met behulp van eenvoudige smartphones en goedkope drones wordt in het kader van dit project bewijs en beeldmateriaal verzameld. De onderzoekers werken samen met tal van partners zoals de Universiteit van Quito, en met ngo’s zoals Hivos en Greenpeace. De Nationale Postcode Loterij is een van de belangrijkste financiers.

Lorenzo Pellegrini

Dit heeft gemeenschappen geholpen om compensatie te krijgen van oliemaatschappijen en, in een groter verband, invloed uit te oefenen op de wetgeving. “Op dit moment moeten oliemaatschappijen betalen voor het monitoren van gemeenschappen als ze besluiten uit te breiden. Dit was een groot succes, maar de uitdaging is nu om te kijken of de bedrijven zich aan die wet houden”, zegt Pellegrini. Bovenal willen ze dat de lokale gemeenschappen erop vooruitgaan. “We willen excellent wetenschappelijk werk verrichten dat nuttig is. Zo kunnen we een kleine bijdrage leveren aan de grote worstelingen waarmee gemeenschappen te maken hebben”, legt Arsel uit. “Ik zie mezelf als een wetenschapper die ook nog activist is. We willen geen vlieg op de muur zijn, maar écht weten wat er ter plekke gebeurt. Anders is het voor mij geen goede wetenschap.”

Documentaire

Daarom willen Arsel en Pellegrini meer doen dan academische papers afleveren. Ze waren betrokken bij het opzetten van workshops over hoe drones en smartphones effectiever kunnen worden ingezet, en over het voorlichten van lokale gemeenschappen over hun rechten als ze worden gedwarsboomd door de politie of de beveiliging van oliemaatschappijen. Ook werkten ze samen met een regisseur om een documentaire over het project te maken. Pellegrini: “Dit heeft ons geholpen om een heel nieuw publiek te bereiken en bruggen te slaan. Ik ben erg blij met het resultaat. De documentaire ziet er prima uit en we hebben geprobeerd om tegelijkertijd de schoonheid van het gebied en de lelijkheid van de oliewinning te laten zien.”

All Eyes on the Amazon

De paradox van Maria

De documentaire is niet bedoeld als propaganda tegen alle bedrijven. De werkelijkheid is veel complexer, weten beide onderzoekers. Er is veel weerstand tegen de oliewinning, maar tot hun verbazing was een groot deel van de lokale bevolking toch voorstander van het winnen van nog meer olie. Het is niet dat ze geen weet hebben van de nadelige gevolgen, maar volgens hen zal die winning voor banen en stabiliteit zorgen. “We ontmoetten Maria, die een symbool hiervoor werd. In wezen komt de paradox van Maria hierop neer: je weet dat het slecht is, maar je wilt het nog steeds.”

Inwoners van het Amazonegebied zijn aan het monitoren

Pellegrini vergelijkt het zelfs met verslaving. “Het is dezelfde soort afhankelijkheid. Oliewinning is al sinds de jaren zeventig de belangrijkste economische activiteit, dus je kunt er niet zomaar ineens mee stoppen.” Ook zien de onderzoekers dat oliewinning al zo lang een dermate groot deel uitmaakt van het leven van mensen dat ze zich geen alternatief kunnen voorstellen. Ze benadrukken dat het doel van hun onderzoek niet het stoppen van de oliewinning is. Arsel: “We vinden het belangrijk om beter na te denken over waar en hoe de olie gewonnen kan worden en om een redelijke compensatie te garanderen. Ook wilden we ruimte creëren voor een economie die niet gebaseerd is op olie. Er zijn alternatieven.”