Werknemers delen niet altijd openlijk hun echte mening over diversiteits- en inclusiviteitsbeleid van werkgevers

Wetenschappers van Erasmus School of Economics, universitair docent Anne Boring en universitair hoofddocent Josse Delfgaauw, laten dit zien met een vragenlijstexperiment onder bedrijven in vijf door mannen gedomineerde sectoren in Frankrijk en de Verenigde staten. De onderzoekers informeren de werknemers willekeurig of hun antwoorden openbaar gemaakt zullen worden of niet. Wanneer de antwoorden geheim blijven, is de steun voor diversiteits- en inclusiviteitsmaatregelen onder mannen én vrouwen behoorlijk minder. Managers verbergen hun mening meer dan andere werknemers, wat effectief diversiteitsbeleid in de weg kan zitten.

Voor de studie 'Social desirability bias in attitudes towards sexism and DEI policies in the workplace', zie de bijlage.

Over Anne Boring en haar onderzoek

Universitair hoofddocent Anne Boring is sinds 2017 werkzaam bij Erasmus School of Economics. Ze is hoofd van de Woman in Business Chair bij Science Po, Parijs (LIEPP & PRESAGE), en research fellow bij het Tinbergen Instituut. In 2021 werd Anne aangesteld als Research Fellow bij het Women and Public Policy Program van de Harvard Kennedy School, Cambridge, Massachusetts, Verenigde Staten. In 2022 ontving Anne Boring, op aanbeveling van het Franse Ministerie van Hoger Onderwijs en Onderzoek en bij decreet van de president van de Franse Republiek, de hoogste Franse burgerlijke eer met een benoeming tot Chevalier de l'Ordre National du Mérite.

Over Josse Delfgaauw

De onderzoeksinteresses van universitair hoofddocent Josse Delfgaauw omvatten organisatie-economie en personeelseconomie. Hij combineert theoretisch werk over de wisselwerking tussen incentives, informatie en bedrijfsprestaties met het uitvoeren van veldexperimenten in bedrijven naar de effecten van incentives en feedback op de prestaties en het welzijn van werknemers. Zijn werk is onder meer gepubliceerd in Journal of Labor Economics, Journal of Public Economics en Economic Journal. Daarnaast is hij research fellow van het Tinbergen Instituut.

Universitair Hoofddocent

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media en Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.