TeachEUR
Ondersteuning
Cursussen ontwerpen die aansluiten bij de behoeften van neurodivergente studenten betekent dat je duidelijkheid, structuur en flexibiliteit prioriteert. Hier vind je een aantal strategieën om je cursus op Canvas en je lesmateriaal in de klas te verbeteren. We raden ook aan om halverwege een korte enquête af te nemen om feedback van studenten te verzamelen en je cursus aan te passen terwijl deze nog loopt.
Praktische tips
Nu je de redenen achter deze strategieën begrijpt, is het tijd om te bekijken hoe je ze in de praktijk kunt brengen. Hieronder vind je een reeks tips en technieken die je begeleiden bij het effectief toepassen van de concepten. Deze praktische suggesties helpen je om wat je hebt geleerd toe te passen op een manier die werkt voor jou én je studenten.
Een toegankelijke en intuïtieve leeromgeving creëren op Canvas is cruciaal om neurodivergente studenten te ondersteunen. Hieronder vind je een aantal belangrijke ontwerpprincipes en tips voor een meer inclusieve ervaring:
Intuïtieve lay-out en ontwerp
- Chronologische volgorde: Rangschik de inhoud in een duidelijke, stapsgewijze volgorde. Dit helpt studenten om de opbouw van lessen en opdrachten goed te volgen.
- Consistente titels en beschrijvingen: Gebruik duidelijke, beschrijvende titels voor modules, opdrachten en activiteiten. Consistentie maakt het makkelijker om te navigeren en de inhoud te begrijpen.
- Inhoud ordenen op relevantie: Prioriteer en groepeer inhoud op een logische manier, zodat het belangrijkste materiaal gemakkelijk te vinden is.
Vereenvoudigde interface
- Alleen relevante knoppen behouden: Beperk de zijbalk tot essentiële functies door overbodige knoppen te verwijderen. Dit vermindert afleiding en helpt studenten zich te richten op de belangrijkste taken.
- Houd het eenvoudig: Een overzichtelijke, niet-vervuilde interface vergemakkelijkt de navigatie, vooral voor studenten die snel overprikkeld raken.
Rekening houden met studentenbehoeften
- Zijn downloadlinks duidelijk zichtbaar?: Zorg ervoor dat downloadlinks voor materiaal goed zichtbaar en gemakkelijk vindbaar zijn.
- Zijn opdrachten gekoppeld aan de juiste week?: Koppel opdrachten aan de juiste week of module zodat studenten niet hoeven te zoeken.
- Zijn links naar forums/quizzes makkelijk toegankelijk?: Plaats links naar essentiële onderdelen, zoals quizzes en discussiefora, op goed bereikbare plekken.
UX-principes (gebruikerservaring)
Bij het ontwerpen van je Canvas-cursus kun je UX-principes toepassen om de bruikbaarheid te verbeteren. Deze principes omvatten:
- Gebruikersgerichtheid: Plaats de behoeften van studenten centraal in je ontwerpkeuzes.
- Consistentie: Zorg voor een uniforme opmaak en structuur om cognitieve belasting te verminderen.
- Hiërarchie: Orden de inhoud in een duidelijke, logische volgorde en benadruk de belangrijkste onderdelen.
- Context: Bied bij elke module en activiteit relevante achtergrondinformatie.
- Gebruikerscontrole: Laat studenten makkelijk navigeren, interactie aangaan en controle uitoefenen over hun leeromgeving.
- Toegankelijkheid: Gebruik toegankelijke formats (zoals alt-tekst bij afbeeldingen en ondertiteling bij video’s) zodat alle studenten toegang hebben tot de inhoud.
- Gebruiksvriendelijkheid: Zorg ervoor dat de inhoud gemakkelijk te gebruiken is en dat taken eenvoudig te voltooien zijn.
Voor meer informatie over hoe je deze UX-principes toepast, bekijk deze gids hier.
Zorgen dat je Canvas-cursus toegankelijk is voor alle studenten, inclusief die met neurodivergente behoeften, is essentieel voor het bevorderen van een inclusieve leeromgeving. Hier zijn enkele belangrijke toegankelijkheidspraktijken om rekening mee te houden:
Duidelijke en eenvoudige taal
- Gebruik eenvoudige taal: Vermijd jargon en complexe termen. Duidelijke, eenvoudige taal helpt alle studenten—vooral die met cognitieve verschillen—om de inhoud beter te begrijpen.
Inhoud effectief organiseren
- Informatie in opsommingen presenteren: Inhoud in puntsgewijs formaat maakt het makkelijker te verwerken en te onthouden.
- Belangrijke informatie visueel benadrukken: Gebruik opmaak zoals vet of cursief om kernpunten te accentueren, zodat studenten deze snel herkennen.
Toegankelijke tekstopmaak
- Lettergrootte: Gebruik minstens 12 pt om de leesbaarheid voor iedereen te garanderen.
- Lettertype: Kies bij voorkeur voor schreefloze lettertypes zoals Lato Extended, die beter leesbaar zijn op schermen.
- Standaardinstellingen gebruiken: Houd je aan vaste instellingen zoals 12 pt en Lato Extended voor consistentie en leesbaarheid.
- Hiërarchie in tekst: Creëer visuele hiërarchie door bijvoorbeeld kopjes vet of groter weer te geven dan de reguliere tekst.
Overzicht van wekelijkse inhoud
- Voeg een overzicht toe op je welkomstpagina: Geef een korte, klikbare samenvatting van de week met de inhoud, activiteiten en opdrachten. Dit helpt studenten direct inzicht te krijgen in de structuur van de cursus.
Een inclusieve leeromgeving creëren gaat verder dan alleen het leerplatform—het geldt ook voor hoe je materiaal in de klas presenteert en hoe je feedback verzamelt. Hier zijn enkele strategieën om de betrokkenheid van studenten te vergroten en ervoor te zorgen dat je tijdens de cursus hun behoeften blijft volgen:
Halverwege enquête via Canvas
- Maak een tussentijdse enquête op Canvas: hiermee verzamel je gestructureerde feedback van studenten over hun ervaring tot nu toe. Je kunt vragen opnemen over duidelijkheid, tempo, inhoud en betrokkenheid om na te gaan waar bijsturing nodig is vóór het einde van de cursus.
Kleine groepsgesprekken
- Organiseer informele kleine groepsgesprekken: nodig, als je je daar prettig bij voelt, een diverse groep studenten uit—met verschillende achtergronden en leerbehoeften—om drie keer tijdens de cursus met je in gesprek te gaan. Gebruik deze sessies om feedback, zorgen en suggesties te bespreken.
- Leg representatie uit: Vertel de klas dat deze studenten hun medestudenten vertegenwoordigen en moedig anderen aan om via hen anoniem feedback te delen. Zo krijgt iedereen een stem zonder dat elke student afzonderlijk hoeft deel te nemen.
Menti voor realtime feedback
- Maak een Menti: Menti is een handige tool voor snelle, informele feedback. Stel een Menti-enquête in waarin studenten anoniem hun mening kunnen geven over de cursus. Zo krijg je voortdurend inzicht in de voortgang en kun je realtime bijsturen—op een laagdrempelige manier.
Leesbaarheid verbeteren in presentaties (klasmateriaal)
- Opmaak: Gebruik schreefloze lettertypes (zoals Lato), een minimale lettergrootte van 14 pt en denk na over het kleurgebruik—donkere tinten op een lichte (maar niet witte) achtergrond zijn het meest leesbaar.
- Tekstinformatie: Vermijd tekstblokken omdat deze “druk” ogen. Gebruik korte, duidelijke zinnen en voorzie hand-outs indien nodig.
- In het algemeen kunnen dezelfde tips die zorgen voor leesbaarheid en toegankelijkheid op Canvas ook in de klas worden toegepast—met extra aandacht voor licht en kleurgebruik.
