Geweldloze Communicatie

Een taal van behoeften gebruiken om verantwoordelijkheid te nemen voor een dialoog

Geweldloze communicatie helpt ons om niet alleen verbinding te maken met onze eigen emoties en behoeften, maar ook met die van anderen door actief naar hen te luisteren. Zo discussiëren we niet langer over wie gelijk heeft, wie het voor het zeggen heeft of wiens schuld iets is, maar brengen we een goede verbinding tot stand die ons in staat stelt om elkaar te helpen op basis van behoeften. Dit helpt ons om een beroep te doen op ons gemeenschappelijke mens-zijn, oog te hebben voor ieders behoefte en onze eerder ontwikkelde strategie of verwachting van een bepaalde uitkomst van de dialoog te laten varen.

De intentie en vaardigheden van geweldloze communicatie zijn in drie contexten toepasbaar:

- voor onszelf, als individu – de manier waarop ik zorgdraag voor mezelf bepaalt de keuzevrijheid die ik heb in het contact met anderen;

- gespreksvaardigheden – de manier waarop we communiceren is van grote invloed op de kwaliteit van onze (werk)relaties; en

- onze systemen (zoals families of organisaties) anders inrichten – samenleven en -werken vraagt meer dan vaardigheden van een enkel individu.

Ai-opener (externe link) biedt verschillende trainingen aan over geweldloze communicatie en de toepassing daarvan in de dagelijkse praktijk (grotendeels in het Nederlands).

- Geweldloze communicatie kan de sleutel zijn tot het creëren van een pedagogisch klimaat waarin er ruimte is voor zowel de student als de docent.

- Geweldloze communicatie helpt ons onze aandacht te richten op wat voor ons belangrijk is en daarmee onze handelingen vorm te geven.

- Studenten ervaren dat ze gezien en gehoord worden en zullen daarom vanuit een intrinsieke motivatie gaan werken.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen