Case study: inclusive engagement verankeren via Academisch Outreach Programma EUR

Primary school children doing the digital campus challenge

Het Academisch Outreach Programma van de EUR is een goed voorbeeld van hoe inclusive engagement structureel en strategisch kan worden uitgevoerd binnen de maatschappelijke missie van onze universiteit. Het programma ondersteunt Rotterdamse leerlingen die historisch ondervertegenwoordigd zijn in het academisch onderwijs om academische paden te verkennen en te betreden. Hiermee operationaliseert het programma alle vijf IDEA-L principes van inclusive engagement: Inclusive, Diverse, Equitable, Accessible & Lasting.

Student teachers having a conversation on campus

Inclusive engagement

De kern van het programma is een toewijding aan inclusive engagement. Vanaf het begin is het programma samen met leerlingen, verzorgers, docenten, schoolbestuurders, maatschappelijke organisaties en universiteitsstudenten (d.w.z. student-docenten) en medewerkers ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de doelen, prioriteiten en uitvoeringsvormen van het programma niet alleen een gedeelde missie weerspiegelen, maar ook direct inspelen op de systemische belemmeringen die ongelijke toegang tot academisch onderwijs vormgeven. Belanghebbenden worden niet alleen geraadpleegd - ze worden ook actief uitgenodigd om de richting en uitvoering van het programma vorm te geven, in het besef dat degenen die het dichtst bij het probleem staan vaak het beste inzicht hebben in de oplossingen.

Door ervaring, culturele kennis en inzichten uit de gemeenschap naast academische perspectieven te zetten, probeert het programma dominante verhalen over talent en verdienste uit te dagen. Rolmodellen (d.w.z. universiteitsstudenten en -medewerkers) die de achtergrond van de leerlingen delen, zijn overal bij betrokken - van ontwerp tot uitvoering - om ruimtes te creëren waarin leerlingen hun eigen identiteit weerspiegeld zien in een academische context. Dit bevordert erkenning, saamhorigheid en een rechtvaardiger gevoel van wat mogelijk is.

Groep studenten.

Diverse engagement

Diverse engagement wordt weerspiegeld in wie betrokken is en hoe. Het programmateam, inclusief de student-docenten en het universiteitspersoneel, is bewust divers en deelt een taalkundige, culturele en sociaaleconomische achtergrond met de leerlingen met wie ze in contact komen. Dit weerspiegelt de leefwereld van de gemeenschappen met wie het programma samenwerkt en helpt vertrouwen en betrouwbaarheid op te bouwen. Het programma werkt ook samen met partners die verschillende vormen van diversiteit inbrengen - grassroots/bottom-up initiatieven, door jongeren geleide collectieven en scholen - zodat de outreach-inspanningen niet alleen beperkt blijven tot formele instellingen, maar ook geworteld zijn in de ervaringen van ondervertegenwoordigde groepen. Student-docenten worden uitgenodigd om een leiderschapsrol op zich te nemen, nieuwe richtingen voor het programma uit te stippelen en zich in te zetten voor representatie en relevantie. 

Student ambassador Raechel presenting for primary school children

Equitable engagement

Om equitable engagement te garanderen, erkent het programma dat ongelijke toegang tot academisch onderwijs geworteld is in systemische barrières, variërend van sociaaleconomische achterstand tot institutionele vooroordelen en gebrek aan vertegenwoordiging. Het programma reageert hierop door laagdrempelige, relatiegerichte en langdurige outreach activiteiten te ontwikkelen, met name op scholen waar academische aspiraties vaak worden ondermijnd door structurele achterstanden. Engagement vindt plaats in vertrouwde omgevingen, zoals op scholen en in buurthuizen, maar ook op het universiteitsterrein om de bekendheid met de universitaire ruimte te vergroten. Er worden middelen ingezet om vertrouwen op te bouwen en ruimte te maken voor leerlingen en verzorgers om hun behoeften en twijfels te uiten.

Het programma compenseert student-docenten en medewerkers uit de gemeenschap ook op een eerlijke manier en erkent dat rechtvaardigheid niet alleen een herverdeling van kansen, maar ook van erkenning en middelen vereist. Planningsprocessen houden hier rekening mee door concrete maatregelen - zoals budgetten voor honoraria voor partners uit de gemeenschap en logistieke ondersteuning voor activiteiten op de campus - op te nemen in projectvoorstellen en institutionele kaders. Deze worden behandeld als essentiële onderdelen van equitable engagement, niet als optionele extra's. Het is belangrijk dat samenwerkingspartners niet hoeven te betalen voor de outreach activiteiten, zodat financiële barrières voor deelname worden weggenomen en samenwerkingspartners uit gemeenschappen met weinig middelen toch volledig kunnen profiteren van het programma.

Primary school children running over the bridge on campus Woudestein

Accessible engagement

Accessible engagement staat centraal in de manier waarop het programma communiceert en werkt. Schriftelijk materiaal wordt opgesteld in duidelijke, inclusieve taal en belangrijke documenten, zoals uitnodigingen en toestemmingsformulieren, worden vertaald in meerdere talen, waaronder Arabisch, Nederlands, Engels, Frans, Pools, Spaans en Turks. Waar nodig worden workshops en activiteiten om belanghebbenden te betrekken buiten de standaard werktijden gepland of online aangeboden om zorgverleners tegemoet te komen. De sessies worden qua lengte, toon en methode aangepast aan verschillende groepen. Dit kunnen bijvoorbeeld kortere, interactieve sessies zijn voor jongere leerlingen of meertalige formats voor gezinnen.

Naast traditionele communicatiemiddelen gebruikt het programma ook kanalen die voor verschillende gemeenschappen vertrouwder of toegankelijker zijn, zoals messaging apps of persoonlijk contact, in plaats van alleen te vertrouwen op e-mail of gedrukte brieven. Deze flexibele benadering van communicatie helpt ervoor te zorgen dat berichten het beoogde publiek bereiken en ondersteunt sterkere, meer wederkerige relaties. Engagement methoden worden ontwikkeld in samenspraak met mensen die uitsluiting aan den lijve hebben ondervonden, zoals eerstegeneratie-universiteitsstudenten en buurtwerkers, om ervoor te zorgen dat toegankelijkheid geen one-size-fits-all concept is, maar wordt afgestemd op de werkelijke behoeften, voorkeuren en leefomstandigheden.

Student ambassador showing primary school children our campus

Lasting engagement

Tot slot is het programma ontworpen met het oog op lasting engagement. Het programma benadert outreach niet als een reeks geïsoleerde initiatieven, maar is gebaseerd op langetermijnrelaties, gedeelde doelen en wederzijds engagement. Strategische betrokkenheid bij scholen en gemeenschappen wordt opgebouwd over meerdere jaren, wat continuïteit en vertrouwen bevordert. Partners worden actief betrokken bij het vormgeven van activiteiten en doelen door middel van gezamenlijke reflectiemomenten die op regelmatige basis plaatsvinden. Dit zorgt ervoor dat het programma blijft inspelen op veranderende behoeften en prioriteiten.

Partners worden betrokken met transparantie over doelen en beperkende factoren, en reflectieve evaluatiepraktijken worden overal ingebouwd, niet alleen om resultaten te meten, maar ook om wederzijds leren te cultiveren. Wanneer financiële of structurele beperkingen de reikwijdte van de programmering beperken, blijft de nadruk liggen op samenwerking om alternatieve paden te verkennen - zonder afbreuk te doen aan de inzet voor gedeelde doelen en rechtvaardige inspanningen. Succes wordt niet eenzijdig vooraf bepaald, maar samen met partners gedefinieerd, waardoor gedeelde verantwoordelijkheid en voortdurend leren mogelijk worden. Geleerde lessen, inclusief uitdagingen en mislukkingen, worden gedocumenteerd en intern en extern gedeeld om een cultuur van transparantie en institutioneel leren op lange termijn te ondersteunen.

Tot slot

Het Academisch Outreach Programma van de EUR laat dus zien dat inclusive engagement geen afvinklijstje is, maar een levende praktijk. De IDEA-L principles zijn ingebed in dagelijkse beslissingen en langetermijnverplichtingen, wat resulteert in een benadering van maatschappelijke betrokkenheid die relationeel, systemisch en transformatief is.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen