Innovatieprijsvraag Online Onderwijs

Beste studenten-idee voor de innovatie van online onderwijs

Het jaar 2020 heeft in het teken gestaan van online onderwijs. Dát kan je niet ontgaan zijn! Nadat de eerste maatregelen getroffen werden in maart ging het onderwijs bijna in zijn geheel over in digitale vorm. Dit heeft zowel voor jullie als voor docenten veel aanpassingsvermogen gevraagd. Ondanks dat er veel stappen zijn gezet denken wij dat er vast nog wel een verbeterslag gemaakt kan worden. Jij hebt daar ongetwijfeld ideeën over.

Daarom vragen we je om mee te denken! Welk innovatief idee heb jij dat het digitaal onderwijs en toetsing nóg beter kan maken? Of hoe denk jij dat de sociale binding tussen student en docent en studenten onderling versterkt kan worden in dit digitale tijdperk? Denk aan de ontwikkeling van e-modules, online video’s, informatieve websites, quizzen, apps of games.

Om goede ideeën te belonen, hebben we er een prijsvraag van gemaakt. Doe mee en misschien wordt jouw idee wel daadwerkelijk uitgewerkt en ingezet. Bovendien maak je kans op een bedrag van 100 euro voor het winnende idee. Of 50 euro voor een tweede en derde plek.

Ik doe mee! Hoe nu verder?

• Omschrijf jouw voorstel voor een innovatief idee in maximaal 1000 woorden. Gebruik de onderstaande beoordelingscriteria als leidraad van jouw voorstel. Probeer zo concreet mogelijk te zijn;
  • Lever jouw idee uiterlijk 11 april 2021 om 23.59 uur in via deze link;
  • Begin mei zullen we de vijf studenten die de beste ideeën hebben ingediend vragen om hun idee kort te pitchen voor een jury;
  • Hierna wordt een definitieve selectie gemaakt. Behoor jij tot de beste drie? Dan word je beloond met een prijs van 50 tot 100 euro en kijken we ook in hoeverre jouw idee op termijn kan worden gerealiseerd. Als dat haalbaar is, zal je daar bij betrokken worden, samen met docenten en onderwijskundigen.

Beoordelingscriteria

De jury zal de binnengekomen voorstellen beoordelen aan de hand van de volgende criteria:

1. Het voorstel heeft duidelijk te maken met online onderwijs, blended learning, online toetsing of online sociale interactie;
  2. Er wordt een duidelijk probleem geschetst met daarbij een toelichting van de ernst van het probleem;
  3. Er wordt een oplossing geboden met de potentie om het geschetste probleem te verminderen of te verhelpen;
  4. De doelgroep wordt helder omschreven door te noemen om welke opleiding en jaargang het gaat en wat de omvang van de doelgroep is;
  5. Het betreft een innovatieve, maar in potentie ook duurzame toepassing; de verwachting is dat deze meer dan drie jaar gebruikt kan worden (technisch en inhoudelijk);
  6. De geschatte kosten zullen meegenomen worden in de beoordeling: deze kosten moeten in verhouding staan tot het resultaat. Jouw weergave van de geschatte kosten wordt gewaardeerd, anders zal de jury dit zelf inschatten.

Wij kijken heel erg uit naar jullie voorstellen!

Loek van Kallen en Marit Wijnen
Erasmus MC Onderwijsbeleid en -advies