Harvard Business Case: Corruption at Siemens

prof.dr. F. (Fred) van Eenennaam
vrijdag 17 mei 2019, 13:30 - 16:30
Gesproken taal
Meld u aan! Voeg toe aan agenda

De Harvard Case methode is een lesmethode die ontwikkeld is door de Harvard University. Studenten krijgen vooraf een casus die zij doornemen en tijdens het college gaan ze onder begeleiding van prof.dr. Fred van Eenennaam met elkaar in discussie over de keuzes die ze zouden maken in de betreffende case. In dit college wordt de case ‘Corruption at Siemens’ behandeld. Voorafgaand aan het college zal deze casus worden gemaild, inclusief een toelichting van Harvard op deze leermethode.

In november 2006 vielen 200 Duitse politieagenten en openbare aanklagers 30 kantoren en huizen van managers van Siemens binnen om onderzoek te doen naar beschuldigingen van verduistering bij de vaste telefooneenheid van Siemens. Naar aanleiding van interne onderzoeken die eind 2006 zijn gestart, heeft Siemens uiteindelijk toegegeven dubieuze betalingen te hebben vastgesteld voor een bedrag van € 1,3 miljard tussen 1999 en 2006. Als gevolg hiervan heeft Siemens alle leden van de raad van bestuur vervangen. Eind juli 2008 werd een voormalig verkoopmanager bij de telecomafdeling van Siemens veroordeeld voor zijn rol bij het opzetten van de smokkelfondsen die worden gebruikt om contracten te winnen. Dezelfde dag keurde de raad van commissarissen de aanbevelingen goed van een bekend advocatenkantoor dat bijna alle leden van het directiecomité aanklaagt die verantwoordelijk waren tussen 2003 en 2006. Leerdoelen: studenten kennis laten maken met de problemen rond corruptie in internationale bedrijven en wat de rol van de auditor hierbij moet zijn.

Het is belangrijk dat de studenten de casus voorbereiden en nadenken over de volgende vragen:

1. What is corruption? Who is harmed by corruption?

2. How did a well-known multinational firm like Siemens get itself into this situation?

3. What was the role of internal audit and how should they have acted.

4. What problems does the corruption investigation pose for Siemens? What actions need to be taken to address these problems?

5. Should Heinrich von Pierer be asked to resign as Chairman of the Supervisory Board?

Prof.dr. Fred van Eenennaam is verbonden aan o.a. George Washington University, Monaco Business School, is partner en consultant bij ‘The Decision Group’ en verantwoordelijk voor het executive programma ‘The new CFO’ van de Erasmus School of Accounting & Assurance. Hij heeft veel ervaring in het lesgeven via de Harvard Case methode en heeft zelf ook diverse courses gevolgd aan de Harvard Business School.

PE-uren

• PE-uren: 3 uur.
    ESAA is als onderwijsinstelling erkend door het NBA en is daardoor gerechtigd PE-uren toe te kennen aan onderwijsactiviteiten.

E: esaa-auditing@ese.eur.nl
T: 010 - 408 22 17