Luisteren voor Finance Professionals

4. Inschrijven
  5. Contact

1. Introductie

Luisteren naar wat iemand echt bedoelt is door de toegenomen informatiestromen belangrijker dan ooit. Hoe kun je als finance professional in die veelheid van informatie weten wat er binnen of buiten jouw organisatie werkelijk speelt? Hoe dring je door tot wat de zenders van die informatie echt bedoelden? Dit doe je door bewust te luisteren op verschillende niveaus.

De masterclass is een ervaringsgerichte en op wetenschap gebaseerde training op het gebied van luisteren. Deelnemers verdiepen hierdoor het contact met zichzelf en de ander om hun (gezamenlijke) doelen in de organisatie en de maatschappij te bereiken.

Waarom luisteren voor finance professionals?
In het dagelijks leven kom je tal van belemmeringen (ruis) tegen om te luisteren. Het boek ‘Leiderschap in luisteren’ van Victor Pierau onderscheidt zeven soorten ruis. Elk van de zeven soorten ruis, hoort bij een specifiek niveau van luisteren. Wat gebeurt er als mensen niet goed luisteren, omdat ruis in de weg zit? Een aantal voorbeelden:

• Stel dat we minder goed naar onbekende informatie luisteren. We vertrouwen op bestaande overtuigingen binnen de organisatie. Deze overtuigingen verhinderen het om te luisteren naar wat daarmee niet in overeenstemming is. Nieuwe kansen kunnen worden gemist, nieuwe bedreigingen wellicht te laat opgemerkt.
  • Stel dat we minder goed naar klanten luisteren. De feedback van de klant kan dan niet op waarde worden geschat. We weten dat klanten regelmatig informatie verbergen. Hoe kan het nu zijn dat er zoveel signalen van mogelijke fraude zijn, die we niet oppikken?
  • Stel dat we minder goed naar elkaars emoties luisteren. Emoties worden terzijde geschoven als irrationeel in plaats van richting wijzers voor dieperliggende behoeftes en belangen. Het gevolg is een gevoel van onveiligheid en minder vertrouwen binnen teams.

Wat leer je?
Als finance professional leer je beter luisteren naar:

• Jezelf : je leert hoe je  jouw energieniveau en aandachtsniveau op orde houdt.
  • De ander: je leert hoe je de belangen, emoties en overtuigingen verheldert.
  • Het grotere geheel: je leert hoe je tot co-creatie en open verbinding komt.

In de masterclass:

• Krijg je bewustzijn waar je staat op elk luisterniveau doordat je het tijdens de masterclass direct toepast met voorbeelden.
  • Ervaar je wat jouw luistervaardigheid is op de verschillende luisterniveaus doordat je in de oefeningen terugkrijgt wat je doet.
  • Ontdek je onbekende luistervaardigheden door impactvolle oefeningen.

Trainers
Deze masterclass wordt gegeven in samenwerking met het trainingsinstituut Connessence dat mensen, teams en organisaties coacht en traint om beter te leren luisteren. De aanpak is gebaseerd op de 7 niveaus van luisteren, zoals beschreven in het boek ‘Leiderschap in luisteren’. Je ontvangt dit boek als naslagwerk bij de masterclass.

2. Doelgroep

De masterclass is gericht op ervaren professionals met een academische vooropleiding, zoals registeraccountants (zowel werkzaam bij accountantskantoren, in het bedrijfsleven of de overheid), (register)controllers, CFO’s en financieel directeuren.

3. Informatie

Datum
U kunt deze masterclass volgen op maandag 28 september 2020 of op donderdag 12 november 2020.

Tijdstip
De masterclass duurt van 14.00 tot 21.00 uur, inclusief diner. Zo komt u voor de file aan, gaat u na de file weg, en maakt u een waardevolle middag en avond mee.

Locatie
De masterclass wordt bij voorkeur verzorgd op de Erasmus Universiteit Rotterdam, Campus Woudestein, en als dit niet mogelijk is op een andere fysieke locatie in of nabij Rotterdam.

De prijs voor deze masterclass bedraagt € 995,-

PE-uren

Het belang van luisteren

4. Inschrijven

Download hier het inschrijfformulier

5. Contact

Voor alle praktische zaken en nadere informatie omtrent de opleiding kan men zich richten tot:

Elja de Jong MSc

E-mailadres
esaa-acc@ese.eur.nl
Kamer
M5-21
Van der Goot Building
Burg. Oudlaan 50, Van der Goot Building
3062 PA
ROTTERDAM
Postadres                       ESAA Erasmus Universiteit Rotterdam
3000 DR Rotterdam
  • De Erasmus School of Accounting & Assurance is als onderwijsinstelling erkend door de NBA en gerechtigd PE-uren toe te kennen voor deelname aan haar opleidingen. Elke module levert 6 PE-uren op. De gehele Masterclass levert in totaal 24 PE-uren op.