Adviseur van de Toekomst: 5 uitdagingen

De complexiteit van adviesvraagstukken neemt toe, hot topics stapelen zich op en verschillende belangen strijden om voorrang. Met recht een mooie uitdaging voor elke Adviseur of Consultancy die hier op de juiste manier mee om weet te gaan. De nieuwe Post-Master Advanced Program Advisory van de Erasmus Universiteit Rotterdam gaat in op deze materie en biedt reflectie, handvatten en inzichten. Vooruitlopend op de start van het programma legden wij Program Director Arno Geurtsen 5 uitdagende stellingen voor. Lees hier zijn visie op de Adviseur van de Toekomst!

Stelling 1: de klant wil gisteren resultaat zien

‘Bedrijven staan inderdaad onder grote tijdsdruk. Neem nu de coronacrisis of de oorlog in Oekraïne; hoewel het om externe factoren gaat merk je dat dit invloed heeft op de tijd die beschikbaar is om een adviesklus te klaren. Dus zullen adviseurs en consultancy’s niet alleen sneller, maar ook slimmer moeten gaan werken zodat ze niet elke keer verrast worden door wat er om hen heen gebeurt. In het onderdeel Organisatie- en Procesanalyse van de Post-Master Advisory komt dit ruimschoots aan bod. Het is bijvoorbeeld goed om te weten met welke groepsdynamica en krachtenvelden je als adviseur te maken hebt voordat je aan een opdracht begint.’

Stelling 2: we kunnen niet meer om digital marketing heen

‘Klopt. Met alleen een kennisvoorsprong als adviseur red je het anno nu niet meer, want ook de opdrachtgever kan via internet van alles opzoeken en checken. Waar het om gaat, is dat je als consultancy of adviseur een andere manier van denken meebrengt. Want juist omdat er zoveel informatie beschikbaar is, ligt een kennisparadox altijd op de loer. Een goede adviseur navigeert daar doorheen en weet de informatie te duiden door middel van kaderen, reflectie en nieuwe inzichten.
In de module Interventiekunde gaan we hier uitgebreid op in.’

Stelling 3: generalistische adviseurs/consultancy’s krijgen het zwaar

‘Dat denk ik wel. Het kan aantrekkelijk lijken om zoveel mogelijk opdrachten binnen te halen en dus van alle markten thuis te zijn, maar juist als je jezelf als adviseur specialiseert, ben je eerder een volwaardig gesprekspartner voor je opdrachtgever. De combinatie van kennis en vaardigheden is cruciaal, want zoals steeds vaker blijkt, is inhoudelijke kennis alleen niet voldoende om jezelf te onderscheiden in de consultancy. In de module Adviesvaardigheden behandelen we wat wij op de Erasmus Universiteit ook wel ‘de kunst van het adviseren’ noemen: dat je de inhoudelijke kennis presenteert met organisatiesensitiviteit, slim handelen en dat je op elk gewenst niveau over de juiste skills en vaardigheden beschikt.’

Stelling 4: online data bepaalt de koers

‘Ja, zeker; en wel on the spot; want met alle real-time data die tegenwoordig beschikbaar is zie je dat er bijvoorbeeld in logistieke organisaties ook veel meer live bijgestuurd wordt dan voorheen. De bagage om hierop in te spelen mag bij een future-proof adviseur niet ontbreken. Vandaar dat wij ook een onderdeel Data-Analyse hebben opgenomen in de Advisory-opleiding. Hierin komt onder andere actualisatie aan bod; wat speelt er allemaal in de markt, wat zou je bij je (nieuwe) opdrachtgever kunnen aantreffen en hoe speel je daar met het juiste team op in?’

Stelling 5: bekendheid vraagt om een langetermijnstrategie

‘Eens; als je een goede staat van dienst wil opbouwen in consultancy-land, dan moet je positie kiezen. Je ziet weleens dat een adviseur het specialisme aanpast aan de markt - eigenlijk spreken we dan eerder van generalisatie - maar het is dan maar net de vraag of het gaat om ‘handjes leveren’ of om advies met impact. Door jezelf als adviseur duidelijk te positioneren en je kerntaak te bepalen binnen een bepaald vakgebied, bouw je vertrouwen op. Hierdoor weten opdrachtgevers en hun netwerken je ook steeds weer voor nieuwe, uitdagende adviesprojecten te vinden. Bij een langetermijnstrategie hoort ook permanente ontwikkeling. Ik hoor vaak om me heen van mensen dat ze van zichzelf vinden dat ze best lekker mee kunnen kletsen en ook verschillende kranten lezen, maar om als adviseur of consultancy het verschil te maken is dat niet voldoende. Je kunt wel alles zien, maar begrijp je het ook? Blijf jezelf als adviseur dus ontwikkelen en bijscholen; het komt je portfolio en je opdrachtgevers ten goede.’

Wil jij ook voor jouw (toekomstige) opdrachtgever het verschil blijven maken als Intern Adviseur, Strategisch Adviseur, Consultant, External Advisor, Senior Adviseur, Consultancy Expert of Organisatieadviseur? Na het volgen van de Post-Master Advanced Program Advisory ben je als adviseur niet alleen in staat om een antwoord te geven op de vraag, maar ook om een oplossing te presenteren voor het probleem.

Meer informatie

Meer weten over onze Post-Master: Advanced Program Advisory? Bekijk het programma hier

Gerelateerde content

Diversiteit: vijf belangrijke inzichten

Hoe divers een organisatie ook is, zonder inclusie wordt diversiteit geen succes. Hoe dat zit? Wij delen een vijftal belangrijke inzichten met je in ons blog!

Gedragsmatig aspect toezichthouders steeds belangrijker

Commissarissen staan op afstand van de organisatie en functioneren in deeltijd. Ze kunnen niet overal verstand van hebben, wat ook geldt voor bestuurders.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen