Facultair Colloquium: Pauline Kleingeld

Polak Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
Pauline Kleingeld with a big smile looking towards us

De facultaire colloquia hebben tot doel het brede terrein van de Erasmus School of Philosophy (ESPhil) te bestrijken, zowel op het gebied van analytische en continentale filosofie als op het gebied van de geschiedenis van de filosofie. Sprekers zijn vrij in de keuze van het onderwerp van hun voordracht, maar worden verzocht een voordracht te houden die toegankelijk is voor alle filosofen, inclusief studenten.

Abstract

Kants Grondwerk is een filosofische klassieker, maar het algehele betoog wordt als raadselachtig beschouwd en het derde deel wordt alom gezien als obscuur. Kantgeleerden en Kantiaanse theoretici zijn het grondig oneens over de juiste karakterisering van Kants meta-ethische positie en zijn argument ter ondersteuning daarvan. Sommigen beweren dat hij een meta-ethische waardenrealist is die zijn morele theorie op een vooronderstelde waarde baseert, zoals de waarde van vrijheid of de absolute waarde van personen. Anderen beweren dat hij een meta-ethische constitutivist is die morele verplichting baseert op de constitutieve principes van rationele agency. In dit colloquium maakt Kleingeld gebruik van Kants bespreking van de filosofische methode en van belangrijke parallellen tussen het Grondwerk en de Prolegomena om aan te tonen dat het Grondwerk een driestappenargument bevat dat in de tegenovergestelde richting loopt van hoe men gewoonlijk denkt dat het gaat.

Bio

Pauline Kleingeld studeerde in Leiden en Frankfurt am Main en promoveerde in 1994 aan de Universiteit Leiden. In 1993 werd ze Assistant Professor en in 2001 werd ze Associate Professor aan de Washington University in St. Louis. Haar aanstelling aan de Washington University duurde tot 2004. Van 2004 tot 2010 was ze hoogleraar wijsbegeerte aan de Universiteit Leiden. Sinds 1 januari 2011 is Kleingeld werkzaam aan de faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen.

Haar academische bezigheden centreren zich rond Kant en Kantiaanse filosofie, evenals ethiek en politieke filosofie. Kleingeld is bekend vanwege haar publicaties zoals "Kant and Cosmopolitanism: The Philosophical Ideal of World Citizenship" (Cambridge: Cambridge University Press, 2012; paperback 2013) en "Fortschritt und Vernunft: Zur Geschichtsphilosophie Kants" (Würzburg: Königshausen und Neumann, 1995). Daarnaast heeft ze drie bundels samengesteld met vertalingen van teksten van Immanuel Kant en Gottfried Achenwall.

In 2020 werd Kleingeld gelauerd met de Spinozaprijs, als erkenning voor haar belangrijke bijdragen aan de academische wereld. Momenteel is ze directeur van het door NWO gefinancierde onderzoeksprogramma "Universal Moral Laws" (2019-2023) en leidt ze het door de Spinozaprijs gefinancierde project dat zich richt op Kant, Kantianisme en moraliteit. Tot haar eerdere leiderschapsrollen behoort het leiden van drie andere door NWO gefinancierde onderzoeksprogramma's: "Morality beyond illusions: Re-assessing the philosophical implications of empirical studies of moral agency" (2009-2013), "Kant on morality and empirical knowledge of moral agency" (2011-2015), en "The moral relevance of weakness of will: A dispositional account" (2012-2016). Daarnaast is Kleingeld medehoofdonderzoeker bij de door NWO gefinancierde 'gravitation' consortium grant, "Sustainable Cooperation" (2017-2026).

There will be drinks and snacks afterward in the Erasmus Paviljoen!