Alumnus Bestuurskunde wint scriptieprijs naar duurzame inzetbaarheid

Josine van den Elsen, alumnus van de opleiding Bestuurskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam ontving voor haar scriptie naar duurzame inzetbaarheid van ambtenaren de scriptieprijs ‘Werken in het Openbaar Bestuur’. Het was de tweede keer dat het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de scriptieprijs uitreikte.

Haar scriptie “Ouder worden is eigenlijk best vernieuwend” werd door de jury lovend ontvangen.  Op overtuigende wijze laat Van den Elsen zien dat leeftijd geen eenduidig effect heeft op de duurzame inzetbaarheid van ambtenaren. Ook laat ze in haar scriptie zien dat de relatie tussen leeftijd en duurzame inzetbaarheid afhankelijk is van de mate waarin ambtenaren emotionele en fysieke werkbelasting ervaren. Zo vertonen bijvoorbeeld oudere medewerkers minder veerkracht wanneer zij fysiek zwaar werk hebben.
De jury roemt haar onderzoek: “een goed en degelijk uitgevoerd onderzoek –dat veel trekken vertoont van een proefschrift- en bovendien een zeer relevant onderwerp betreft. Josine slaagt erin om bij een vertrouwd onderwerp toch enkele mooie nuances te laten zien”.

Van den Elsen heeft het masterprogramma Management van HR en Verandering gevolgd en is in augustus 2018 afgestudeerd bij haar begeleider dr. Brenda Vermeeren.

Het  filmpje waarin Josine van den Elsen en haar docent vertellen over de scriptie is hier te vinden.

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 010 408 2135, kooistra@essb.eur.nl