Een onderzoeksstage lopen; de unieke kans om te ontdekken hoe het is om een onderzoeker te zijn.

Catherine Robertson

In januari nam de onderzoeksgroep Global Social Challenges (GSC) vijf student-stagiairs aan. Gedurende zes maanden maakten deze studenten actief deel uit van de onderzoeksgroep en deden ervaring op met het doen van onderzoek naar Global Social Challenges. Elke student was verbonden aan een specifieke challenge en kreeg een opdracht vanuit de hele onderzoeksgroep. De studenten Catherine Robertson en Alexandrina Rotaru kijken terug op hun stage als een unieke kans om professionele- en onderzoeksvaardigheden te leren.

Alexandrina Rotaru

Wat waren jullie verantwoordelijkheden als onderzoeksstagair?

Catherine: Tijdens mijn stage bij GSC was ik voornamelijk verantwoordelijk voor twee projecten. Ten eerste werkte ik samen met dr. Jennifer Holland aan onderzoek naar de gender data gap. Hierbij focusten wij ons op de onbetaalde zorglast van vrouwen in Schotland. Mijn tweede rol was het plannen van evenementen voor de GSC pijler als geheel.

Alexandrina: Samen met dr. Iain Todd heb ik onderzoek gedaan naar de Nationale Energie- en Klimaatplannen (NECP's) van de EU-lidstaten. We onderzochten en vergeleken de verschillende wijzen waarop landen toewerken naar de energietransitie. Ik was ook verantwoordelijk voor de sociale media van GSC, waarbij het belangrijkste doel was om meer aandacht te krijgen voor de activiteiten van GSC en om inzichten uit ons onderzoek te delen. Ik maakte een LinkedIn- en Instagram-pagina aan, waarop we de artikelen deelden die GSC publiceerde en informatie deelden over geplande activiteiten en evenementen van GSC.

Wat waren de vaardigheden die je hebt geleerd of ontwikkeld tijdens deze stage?

Catherine: Ik denk dat ik een globaal idee heb gekregen van hoe het is om een onderzoeker te zijn. Samen met mijn supervisor, Jennifer, heb ik de programma's van de vijf belangrijkste Schotse partijen voor parlementsverkiezingen geanalyseerd. Op basis van deze analyse kwamen we met aanbevelingen voor de Schotse regering om de onbetaalde zorglast van vrouwen in Schotland te   erkennen, verminderen en her te verdelen. Tijdens dit proces leerde ik dat het oké is om tijdens je onderzoek veel tijd te besteden aan het lezen over je onderzoeksonderwerp. Jennifer verzekerde me dat dit heel normaal is. Doordat ik veel heb kunnen lezen, wist ik veel over de staat van het onderzoek en beheerste ik het jargon goed.

Alexandrina: Daar ben ik het mee eens. De stage was een geweldige kans om te kijken hoe het is om een onderzoeker te zijn. Als je actief deelneemt aan het verzamelen, analyseren, schrijven en publiceren van gegevens voor een wetenschappelijk artikel, leer je gaandeweg veel bij.

Wat was je hoogtepunt tijdens de stage?

Alexandrina: Tijdens de stage kreeg ik de ruimte om nieuwe initiatieven te starten. Dus hebben we met een aantal stagiairs een podcastserie opgezet, waarin we met onderzoekers en deskundigen uit de praktijk discussiëren over de thema’s die we onderzoeken met GSC. In de eerste aflevering van de podcast interviewde ik Arnoud Molenaar, de Chief Resilience Officer van Rotterdam. Het was fascinerend om te horen hoe de gemeente wetenschappelijk onderzoek in de praktijk brengt en zich voorbereidt op de toekomst.

Catherine: Voor mij was het de vrijheid om een onderwerp te kiezen wat aansloot bij mijn persoonlijke intersses, namelijk de genderkloof, en het feit dat de resultaten van onze analyse werden  gepubliceerd in Holyrood magazine en op de website van het GSC!

Dr. Jennifer Holland over Catherine:

Catherine’s onderzoek is een goed voorbeeld van de missie van Global Social Challenges (GSC) om hoogstaand academisch onderzoek te doen naar de meest actuele en urgente maatschappelijke uitdagingen. Catherine is erg betrokken bij feminisme en het dichten van de genderkloof, en dit heeft onze onderzoeksagenda gestuurd. Ons onderzoek leverde essentiële inzichten op in hoeverre Schotse politieke partijen erkennen dat vrouwen een essentiële rol spelen tijdens de Covid-19-pandemie. Met haar vaardigheden die ze heeft ontwikkeld in het bachelorprogramma Management of International Social Challenges van de Erasmus Universiteit, heeft Catherine een belangrijke bijdrage geleverd aan de sociopolitieke debatten in de aanloop naar de Schotse parlementsverkiezingen afgelopen voorjaar. Het was een eer en een genoegen om met haar samen te werken!

Dr. Iain Todd over Alexandrina:

In 2021 hebben we met de pijler Global Social Challenges (GSC) van ESSB voor het eerst onderzoeksstages aangeboden. Het aantal aanmeldingen voor de plaatsen was groot. Voor het thema energie en klimaat, heeft Alexandrina een uitstekende studie verricht naar de vooruitzichten van aardgas in Oost-Europa. Dit werd beloond met een artikel over dit onderwerp in een Roemeens zakenblad, en vervolgens met een academisch artikel, dat voor publicatie is ingediend bij het Journal of International Studies.