"Erasmus voelt nu als thuis."

Kamilla Dajani
Vera Bosch

Kamilla Dajani studeert International Bachelor Economics and Business Economics. Inmiddels voelt deze Jordaanse zich al helemaal thuis in Rotterdam.

"Op de dag dat ik hier aankwam hadden we al een groepsgesprek met alle studiegenoten en vroeg een Nederlandse jongen of er iemand zin had om wat te gaan doen. Ik dacht ‘Waarom niet?’," zegt Kamilla. "Hij kwam me vervolgens ophalen met de fiets en zei ‘Spring maar achterop!’. We gebruiken bijna nooit fietsen in Jordanië, dus ik had geen idee hoe!," vertelt Kamilla  lachend.

"Er waren minder Nederlanders op de campus dan ik had verwacht."

Opgegroeid in Jordanië, maar half Kazachs en met nog veel meer nationaliteiten in de familiegeschiedenis besloot ze het verder van huis te zoeken en begon ze afgelopen zomer haar bachelor Economics and Business Economics (IBEB) in Rotterdam.

"Wat me het meest verbaasde toen ik net op de campus woonde, was dat er helemaal niet zo veel Nederlanders waren als ik had verwacht. Ook sprak bijna iedereen die ik tegenkwam Engels terwijl ik erop voorbereid was om in het Nederlands aangesproken te worden. Onze IBEB-lichting is erg gevarieerd in nationaliteiten: er zijn Nederlanders, Duitsers, Aziaten, bijna alles wat je kan bedenken. Dat bevalt me wel."

Kamila nuanceert: "Maar het is wel zo dat er een verschil is tussen de internationale versie van mijn studie en de Nederlandse. We hebben nooit samen colleges of werkgroepen, dus ik ontmoet op die manier die Nederlandse studenten helemaal niet, terwijl ik juist hiernaartoe kwam om de Nederlandse cultuur en leefstijl te ervaren. Hierdoor ontmoet ik die Nederlandse studenten helemaal niet. Daardoor voelt het soms wel alsof alleen de internationale studies zoals IBEB, International Business Administration of International Bachelor Communication and Media écht internationaal en divers zijn. Maar, over het algemeen is iedereen wel heel aardig. Ik voelde me meteen erg welkom op de campus en inmiddels voelt het als mijn thuis."