Influencers zeggen wat volgers willen horen

Logan Weaver - Unsplash

Op maandagavond deelden tientallen bekende Nederlanders, met name uit de entertainmentindustrie, de hashtag #ikdoenietmeermee. Daarbij schreven zij het statement “ik zeg NEE tegen alle maatregelen totdat de overheid dit beleid controleerbaar kan rechtvaardigen”. Minister Hugo de Jonge noemde de actie van de influencers, die tezamen miljoenen jonge volgers hebben, dinsdag “onverantwoord” en “gevaarlijk”. Prof. dr. Moniek Buijzen en dr. Esther Rozendaal leggen uit hoe de hashtag jongeren kan beïnvloeden.

Invloed Instagram op politiek

“Voor jongeren zijn influencers een belangrijke bron van informatie – ze heten niet voor niets influencers”, aldus Moniek Buijzen. Vooral jonge tieners zijn gevoeliger voor zulke invloeden. Maar die reikt vooral tot de onderwerpen waarvoor jongeren ze volgen, zegt ze. "Uiterlijk, een glamorous lifestyle, fashion.” Instagram is doorgaans niet politiek. De angst heerst wel dat influencers complottheorieën mainstream maken. Hierover uit Moniek Buijzen wel haar twijfels “ Ik ontken niet dat dit gevaar bestaat, maar ik kijk er met enige reserves naar. Volgers zijn geen makke lammetjes die alles maar slikken.” Zo kwam er ook veel kritiek op de hashtag, van volgers én andere influencers.

Sociale media reflecteren samenleving

De hashtag op de sociale media reflecteert wat er in de samenleving leeft. Het lijkt erop dat influencers zich sterk laten beïnvloeden door wat hun volgers willen horen, zegt ook universitair hoofddocent communicatiewetenschap Esther Rozendaal. “De afspiegeling van wat er in de samenleving leeft, gebeurt online veel sneller dan bij veel andere media. Op televisie duurt het veel langer voor kijkcijfers invloed op de programma-inhoud krijgen.”

Lees het hele stuk van de NRC hier.