Maak kennis met onderzoek tijdens Weekend van de Wetenschap

ESSB-wetenschappers staan voor je klaar

Kom je ook naar het Weekend van de Wetenschap op 8 oktober? Op zondag 8 oktober zijn de deuren open bij de Erasmus Universiteit Rotterdam, Campus Woudestein.

Onderzoekers van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences laten zien wat er nu precies in het puberbrein gebeurt, maar je kunt bij jezelf nagaan wat verschillende emoties met je doen. Test of je je ook laat beetnemen door nepnieuws en zijn de ogen inderdaad de spiegels van de ziel?

Het jaarlijkse evenement is voor iedereen, van jong tot oud, om kennis te maken met de fascinerende wereld van wetenschap en technologie.

Een unieke blik achter de schermen

Tijdens het Weekend van de Wetenschap krijgen bezoekers de kans om een kijkje te nemen achter de schermen bij de Erasmus Universiteit en andere organisaties. Het is dé gelegenheid om plekken te bezoeken die normaal gesproken niet toegankelijk zijn voor het publiek. Op 8 oktober kan je ook verschillende onderzoekers van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences ontmoet om meer te weten te komen over hun onderzoek of mee te doen aan experimenten.

Wetenschap is voor iedereen

Kayla Green, onderzoekers bij SYNC Lab, is dit jaar ambassadeur van het Weekend van de Wetenschap. Ze onderzoekt het gedrag van jongeren, hun brein en hun omgeving. Kayla is van mening dat wetenschap overal en voor iedereen is. Ze wil kinderen, vooral degenen die normaal gesproken niet snel in aanraking komen met wetenschap, laten zien hoe boeiend en relevant het is. “Onderzoek doen heeft vooral te maken met nieuwsgierigheid. Kinderen zijn bij uitstek nieuwsgierig en daarmee kleine wetenschappers in de dop” aldus Kayla.

Ontmoet onderzoekers van ESSB

Op 8 oktober bieden verschillende ESSB-onderzoekers workshops aan op de campus:

• SYNC Lab (met o.a. Kayla Green) – Duik in de magie van het puberbrein en ontdek waarom jongeren zo creatief zijn.
  • Dr. Anita Harrewijn – Onderzoek je eigen brein en ontdek hoe het zich voelt tijdens verschillende emoties.
  • Prof. dr. Katinka Dijkstra – Test jezelf in een spannende quiz en leer nepnieuws van echt nieuws te onderscheiden.
  • Muhammet Sahan – Ontdek de geheimen van de ogen en hoe ze fungeren als spiegels van de ziel.
  • Rick van Logchem – Denk na over wat een goede opvoeding inhoudt en wat jij belangrijk vindt.
  • Ines Lucieer – Duik in de wereld van leugentjes en ontdek wie er vaker liegt: kinderen of volwassenen?
  • Dr. Chiara de Jong – Onderzoek jouw online wereld en ontdek waarom bepaalde apps en games zo belangrijk voor je zijn.

Meld je aan

Het festival vindt plaats op campus Woudestein aan de Burgemeester Oudlaan 50. Op 8 oktober opent de EUR haar deuren van 12.00 tot 15.00 uur. Iedereen is van harte welkom! Aanmelden kan via deze pagina.

Wetenschapsknooppunt - Hoogbegaafde kinderen Kinderen in collegebank die vragen stellen

Marjolein Kooistra, Communicatie ESSB | 0683676038 | kooistra@essb.eur.nl