Onze emoties rondom de klimaatcrisis veranderen: Een workshop

eye half closed in sun light
donderdag 13 apr 2023, 14:00 - 17:00
Gesproken taal
Kamer
Q-gebouw, 2e verdieping, kamer Q-19
Gebouw
Q Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
Stone statue of a person holding hands in front of eyes, standing in a green garden

Hoe navigeren we door de klimaatcrisis zonder te verdrinken in jargon, verkeerde informatie, schuld of nihilisme? Deze workshop is een korte verkenning van de broodnodige paradigmaverschuivingen en hoe een meer open engagement kan leiden tot creatieve antwoorden op moeilijke tijden.

Dit evenement wordt georganiseerd door het Design Impact Transition (DIT) platform en Yogi Hale Hendlin

Het onderling nauw verbonden milieu waarin wij leven is zowel een zegen als een last, en het vereist vormen van betrekking. Het gaat niet om simpelweg overleven - hoewel voor velen de klok momenteel op twee minuten voor middernacht staat; uiteindelijk gaat het om floreren. Het gaat erom dat wij het leiderschap op ons nemen om de grote uitdagingen aan te gaan, zodat we kunnen genieten van de vruchten van onze beschaving zonder dat wij twijfels of zorgen hoeven te hebben over dat alles zal instorten, dat onze welvaart wordt gekocht ten koste van een ander, of dat we stelen van toekomstige generaties.

Hoe bevaar je deze talloze waterwegen zonder te verdrinken in jargon, verkeerde informatie, schuld of nihilisme?

Deze workshop is een korte verkenning van zowel broodnodige paradigmaverschuivingen als van hoe een meer open betrekking kan leiden tot creatieve antwoorden op moeilijke tijden. Er wordt gebruik gemaakt van out-of-the-box instrumenten om out-of-the-box perspectieven te genereren. De nadruk ligt op het overbruggen van lichaam en geest door middel van bewegings- en bewustzijnsoefeningen, zodat zintuigen en gevoeligheden kunnen worden gebruikt als instrumenten voor een meer holistisch perspectief op duurzaamheid.

Veel van de jongere generaties zijn geboren in deze tijd van wereldwijde crisis en hebben nooit iets anders gekend. Deze toenemende intensiteit zal niet vanzelf verdwijnen, en dat is iets waar we met moed en samenwerking het hoofd aan moeten bieden. Maar waar crisis is, zijn ook kansen.

Praktische zaken

• Wanneer: De workshop begint om 14:30 uur. Je bent welkom voor koffie en snacks vanaf 14:00 uur.
  • Waar: Langeveldgebouw, zaal 0.18

Doe je mee?

Registratie is verplicht. Vul hieronder het aanmeldformulier in.

Schrijf je hier in!

Functie Bevat verplichte velden
De Erasmus Universiteit Rotterdam gaat vertrouwelijk om met uw gegevens. Uw gegevens worden alleen gebruikt voor organisatiedoeleinden. Meer informatie vindt u in ons privacystatement.
Portrait of Alexander (Premala) Vollebregt

Jouw begeleider

Alexander (Premala) Vollebregt is een voorstander van stedelijk bewustzijn - geboren en getogen in Afrika en India uit een Nederlandse vader en Curaçaose moeder voordat hij in 1991 naar Nederland verhuisde - hij is architect, stedenbouwkundige, docent en coach. Hij is de oprichter en eigenaar van Avontuur - de Ark voor Genezing, Welzijn en Innerlijke Groei gelegen in het hart van het centrum van Rotterdam, Nederland.

Premala was 15 jaar lang assistent-professor aan de Technische Universiteit Delft en leidde onderzoeksprojecten in ontwikkelingslanden om lokale gemeenschappen en overheden te versterken. Hij initieerde interdisciplinaire en interprofessionele manieren om te onderzoeken hoe mens en natuur harmonieus kunnen samenleven in een sociaal stimulerende, technologisch verantwoorde en duurzame ecologie. Hij gebruikt action-learning en action-research als kernmethoden om kennisontwikkeling en kennisoverdracht te stimuleren.