Lenen uit een andere bibliotheek

Als de Universiteitsbibliotheek (UB), de bibliotheek van het International Institute for Social Studies (ISS) of het Rotterdamsch Leeskabinet (RLK) een boek of tijdschriftartikel niet heeft, kun je het lenen bij een andere bibliotheek via het Interbibliothecair Leenverkeer (IBL).

Wat heb je nodig?

• Een geldige lenerspas van de UB, het ISS of het RLK;
  • EUR-studenten gebruiken hun (digitale) collegekaart.

Aanvragen

• Zoek in sEURch het boek of tijdschriftartikel. Hebben de EUR-bibliotheken de publicatie niet, dan zie je de button Aanvragen bij een andere bibliotheek
  • Klik eerst op Sign in (rechts bovenin het scherm) en vul de gegevens van je ERNA-account (EUR-medewerkers/studenten) of Library Account (overige leners) in.
  • Klik vervolgens op de button Aanvragen bij een andere bibliotheek.
  • Controleer de gegevens op het aanvraagformulier en geef bij Pickup Desk aan of je het boek bij de UB of bij het ISS in Den Haag ophaalt.
  • Plaats een vinkje bij I accept voor akkoord met de kosten en voorwaarden.
  • Klik op Aanvraag verzenden.

Zodra uw aanvraag is verzonden kom je in je eigen IBL-portal. Je ziet hierin een bevestiging van de aanvraag, inclusief referentienummer. De levertijd van een boek of artikel is ruim een week.

Voor het volgen van de voortgang van je aanvraag of het openen van een geleverde kopie van een tijdschriftartikel kun je inloggen op je IBL-portal. Dit gaat als volgt:

• Klik in sEURch op de knop Inloggen rechtsboven in het scherm;
  • Log in met de gegevens van je ERNA-account of Library Account;
  • Klik op Aanvragen (of Requests).

Lenen en verlengen

Een boek kun je afhalen bij de informatiebalie van de door jou opgegeven afhaallocatie. Check altijd de actuele openingstijden. Je krijgt hiervan bericht via e-mail. De leentermijn is vier weken. Deze kan je helaas niet zelf verlengen. Neem hiervoor contact met ons op via het online formulier van de UB of de ISS-bibliotheek

Kopieën

Een kopie van een tijdschriftartikel of van bijvoorbeeld een hoofdstuk uit een boek ontvang je als PDF. Via een e-mail sturen wij je de link en een wachtwoord om deze te openen. De link zie je ook onder Aanvragen (of Requests) in Mijn account (of My account).

De PDF is 30 dagen beschikbaar en maximaal 5 keer te openen. Hierna wordt deze automatisch verwijderd. Advies: download de PDF naar je eigen PC.

IBL-aanvragen buitenland

Is een publicatie niet in een Nederlandse bibliotheek aanwezig, dan kun je een buitenlandse aanvraag indienen. Houd rekening met een levertijd van tenminste enkele weken. Een boek uit het buitenland kun je vier weken lenen, tenzij de leverende bibliotheek aangeeft dat je het alleen in een EUR-bibliotheek mag raadplegen.

Tarieven, betaling en voorwaarden

• Voor EUR-medewerkers is het lenen van boeken en aanvragen van kopieën uit een andere bibliotheek gratis.
  • Voor EUR-studenten en overige leners gelden de volgende tarieven.
  • De kosten voor het lenen van een boek betaal je bij het afhalen bij de informatiebalie via pin of creditcard.
  • Een kopie betaal je bij de informatiebalie of via iDEAL.
  • Een boek kan uit meerdere items bestaan. De kosten worden berekend per item.
  • Na het indienen van een aanvraag ben je een betalingsverplichting aangegaan. Ook de kosten van niet afgehaalde aanvragen brengt de UB in rekening.
  • Neem bij verlies van een boek direct contact op met de bibliotheek.
    De vervangings- en administratiekosten die aan jou in rekening worden gebracht zijn afhankelijk van de bibliotheek die het boek heeft geleverd.