5 tips voor engaged onderzoekers

Deze blog is geschreven door Lizette Guzman Ramirez, Research Data Steward bij Erasmus Research Institute of Management (ERIM)
Studenten wandelen op campus
Post it's op tafel

Hoe kunnen we open en enaged onderzoek tot een succes maken? Op maandag 4 oktober 2021 kwamen onderzoekers en ondersteunend personeel bijeen in het Q-gebouw van de Erasmus Universiteit om antwoorden te vinden op deze vraag. Dit is wat we leerden.

1. Ondersteuning voor het krijgen van externe financiering.
    Om engaged onderzoek te doen, is soms externe financiering nodig. Je kunt contact opnemen met de Funding Officer van jouw faculteit en/of de Funding Officers van ERS. Zij zijn goed op de hoogte van de mogelijkheden.
  2. Handige tools voor succesvol opslaan en delen van onderzoeksdata.
    Neem voor het opslaan, samenwerken en delen van gegevens tijdens het onderzoeksproject altijd contact op met de Research Data Steward van jouw faculteit. Deze collega's kunnen je adviseren over alle tools/software die op de EUR beschikbaar zijn. Bonustip: de kans is groot dat ze deze vraag al eens van iemand anders hebben gekregen, dus waarschijnlijk kunnen ze je goed helpen.
  3. Research ondersteuners zijn er om je te helpen, maak daar gebruik van!
    Het is niet altijd eenvoudig om de juiste ondersteuning te krijgen. Soms duurt het even voordat de vraag helder is of voordat je de juiste persoon aan de lijn hebt. Ook als je niet meteen antwoord krijgt, neem opnieuw contact op. Ontwikkelingen gaan snel, ook adviezen en tools veranderen.
  4. Onderzoekspublicaties worden doorgaans geschreven voor collega researchers, niet voor externe stakeholders.
    Wanneer je jouw onderzoek verspreidt onder niet-academici, zorg er dan voor dat de resultaten zo zijn geschreven dat ze begrijpelijk zijn voor niet-experts. De communicatiemedewerkers van je faculteit en/of de communicatiemedewerkers van ERS kunnen daarbij helpen.
  5. Ieders inbreng telt (en moet worden (h)erkend).
    Een manier om het werk van niet-academische stakeholders te erkennen, is hen te betrekken bij een sessie waarin onderzoeksresultaten worden geanalyseerd om beter te begrijpen hoe deze resultaten hen daadwerkelijk kunnen helpen (impact assessment).

Hoe zijn we tot deze inzichten gekomen?

We hebben onderzoekers en ondersteunend personeel gevraagd hun ervaringen te delen. Adrian Sneeuw (hoofd financieringsondersteuning, ERS), Associate Prof. Christian Handke (ESHCC), Roel van den Berg (programmamanager Erasmus Initiatives) en Prof. Hans van Kippersluis (ESE) vertelden over hun samenwerking in engaged research projecten. Vervolgens bespraken de deelnemers in groepen de verschillende uitdagingen waarmee onderzoekers worden geconfronteerd en de ondersteuning die zij nodig hebben bij het uitvoeren van engaged onderzoek.

Dank aan alle deelnemers

Het evenement werd georganiseerd door ERIM en het Design Impact Transition (DIT) platform, met als voorzitters Dr. Chrysoula Papacharalampou (Executive Director van ERIM) en Dr. Julia Wittmayer (DIT academicus). Onze dank gaat uit naar de sprekers voor het delen van hun verhalen, en naar alle deelnemers voor hun waardevolle bijdragen.

Heb je het evenement gemist? De volledige opname is hier te bekijken.