Acht miljoen voor versterking onderzoeksgroepen

Zeven consortia van onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam krijgen via het Research Excellence Initiative (REI) in totaal 8,4 miljoen om het onderzoek verder te kunnen uitbouwen. De projecten die zijn gehonoreerd gaan onder meer over ondernemerskenmerken, lokaal welzijn en sport en identiteit. Met de investering wil de Erasmus Universiteit de samenwerking tussen haar beste wetenschappers stimuleren, de kwaliteit van het toponderzoek verder verhogen en het onderzoek internationaal meer profileren om zo talent aan te trekken en te behouden.

De volgende samenwerkingsverbanden hebben een subsidie gekregen:

• Unveiling the microfoundations of regional competitiveness -Hans van Oosterhout, Henk Volberda (RSM); Frank van Oort, Enrico Pennings (ESE, link)
  • The state of local welfare -Menno Fenger, Victor Bekkers, Ferry Koster (FSW. link); Lieke Oldenhof, Jeroen Postma (IBMG)
  • What characterizes the entrepreneur? -Roy Thurik, Patrick Groenen (ESE); Ingmar Franken (FSW, link); Henning Tiemeier (Erasmus MC)
  • Sport and national identity -Gijsbert Oonk, Jacco van Sterkenburg (ESHCC. link); Godfried Engbersen, Jack Burgers (FSW, link)
  • Depoliticization and the public interest - Willem Schinkel, Liesbeth Noordegraaf (FSW, link); Bregje van Eekelen (ESHCC. link); Sjoerd van Tuinen (FW, link); Alessandra Arcuri, Jeroen Temperman (ESL)

• Erasmus Centre for Health Economics Rotterdam - Eddy van Doorslaer, Carin Uyl-de Groot (IBMG); Arjun Bedi (ISS); Han Bleichrodt (ESE); Johan Mackenbach (Erasmus MC)
  • Erasmus Choice Modelling Centre -Bas Donkers (ESE); Maureen Rutten-van Mölken (IBMG); Esther de Bekker-Grob (Erasmus MC)

Top onderzoeksveld
De wetenschappers die gelden uit het Research Excellence Initiative toegekend krijgen behoren tot de top van hun onderzoeksveld. Ze hebben hun excellentie bewezen door hun internationale publicatierecord, door hun maatschappelijke impact en door het binnenhalen van belangrijke subsidies en grants. De groepen ontvangen bedragen tussen de 400.000 en 800.000 euro van het College van Bestuur; een bedrag dat door de betrokken faculteit of instituut wordt gematcht.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 4081216 of E press@eur.nl