Ajax en Feyenoord scoren minder vaak in uitwedstrijden sinds het uitvak leeg blijft

Feyenoord
Foto: Feyenoord Media
Feyenoord Media

Gemiddeld scoren aartsrivalen Feyenoord en Ajax in het hol van de leeuw een half doelpunt per wedstrijd minder sinds uitsupporters geweerd worden, ontdekte Philip Hans Franses, onderzoeker en decaan van Erasmus School of Economics.

Als Ajax scoort in de Kuip kan je – behalve wat morrende Feyenoordsupporters – een speld horen vallen. En dat is al bijna 10 jaar zo. Na de wedstrijd van 15 februari 2009 tussen Ajax en Feyenoord besloten de burgemeesters van Amsterdam en Rotterdam om geen supporters meer toe te laten van het uitspelende team. En dat zie je terug in de uitslag.

De Klassieker heeft tot op heden 192 keer plaats gevonden, voor het eerst op 9 oktober 1921 en 28 oktober 2018 was de meest recente ontmoeting. De laatste 23 keer werd met een leeg uitvak gespeeld. Als we kijken naar het aantal doelpunten van het uitspelende team, zien we dat het gemiddelde voor 2009 uitkomt op 1.6 doelpunt per wedstrijd. Nadat de burgemeesters de uitsupporters zijn gaan weren, is dit aantal gezakt naar 1.1 doelpunt.

Kortom, wanneer de supporters in het uitvak afwezig zijn kost dat gemiddeld (en statistisch significant) een half doelpunt per wedstrijd. Beiden clubs hopen daar overigens snel wat aan te doen. Begin 2019 willen Ajax en Feyenoord om de tafel gaan zitten om hopelijk volgend seizoen weer uitsupporters toe te laten.

In bovenstaande afbeelding is de hoeveelheid uitdoelpunten in alle gespeelde klassieker Ajax en Feyenoord weergegeven in blauw. Sinds het verbod op uitsupporters is het gemiddelde aantal goals (de rode lijn) significant gedaald.

CV

Voor meer informatie over dit bericht, neem contact op met Persvoorlichting Erasmus Universiteit: 010 - 4081216, of press@eur.nl