“Als we niet op een universiteit in gesprek kunnen gaan, waar dan nog wel?”

Annelien Bredenoord in het Financieele Dagblad
Annelien Bredenoord

Hoe is het om als nieuwe rector magnificus van een universiteit aan te treden? In een interview van het Financieele Dagblad gaan Annelien Bredenoord, Hester Bijl en Jeroen Geurts in op hun ervaringen. Zij zijn de rectores magnifici van respectievelijk Erasmus Universiteit Rotterdam, Universiteit Leiden en de Vrije Universiteit. In het interview zetten zij uiteen wat hun visie is voor de toekomst van de universiteiten én delen ze hun ervaringen tot nu toe. Wat voor uitdagingen krijgen zij voorgeschoteld als nieuwe bestuurders en hoe gaan zij hiermee om?

De universiteit van de toekomst

De nieuwe rectores magnifici zijn een nieuw type bestuurder. Zo licht Annelien toe dat ze in haar functie als rector en deel van haar persoonlijkheid meeneemt. Studenten weten bijvoorbeeld dat ze getrouwd is met een vrouw., Werk en privé zijn een stuk minder gescheiden. Door taboes te doorbreken hoopt ze in gesprek te gaan en verandering teweeg te brengen binnen de universiteit.

Deze verandering is ook nodig om de stap naar de universiteit te verkleinen. Annelien: “De Erasmus Universiteit heeft een actief outreachprogramma waardoor scholieren al jong in aanraking komen met de universiteit”. Dit verlaagt de drempel om je eventueel aan te melden voor de universiteit. “Jong en vrouw zijn als rector magnificus helpt ook om de diversiteit te vergroten, you can not be what you can not see.”

De universiteit niet als hoogst haalbare

Vaak wordt er binnen de samenleving een beeld geschetst dat een opleiding aan de universiteit het hoogt haalbare is. Volgens Jeroen en Annelien is het belangrijker dat een opleiding goed bij een student past. Sommige mensen worden helemaal niet gelukkig van een theoretische opleiding. Annelien: “Ik vind het niet nodig dat mensen allemaal naar de universiteit gaan. Die wordt soms gezien als het hoogste ideaal, maar dat is ze niet voor iedereen. Het is belangrijk dat je de opleiding kiest waarmee je de beste versie van jezelf kunt worden.”

De universiteit is daarnaast ook een plek voor vrije academische discussie, ook over moeilijke thema’s. Dit kan soms ongemakkelijke momenten opleveren maar het blijft belangrijk dat onderwerpen bespreekbaar blijven. Annelien: “Als we niet op een universiteit in gesprek kunnen gaan, waar dan nog wel?”

Lees het volledige artikel hier