Bedrijven willen je steeds vaker laten denken dat ze goed voor de wereld zijn

“Een eerlijke prijs”, “planet proof” en “zonder kinderarbeid”. Aan ambitie geen gebrek, maar waarom willen commerciële bedrijven je steeds vaker laten denken dat ze goed voor de wereld zijn? In de nieuwe video van de Universiteit van Nederland legt econoom Karen Maas (Open Universiteit/ Erasmus Universiteit Rotterdam) uit of je die bedrijven wel moet geloven.

Steeds meer bedrijven besteden tegenwoordig aandacht aan hun rol in de maatschappij. Bedrijven willen veranderen omdat het moet, omdat ze zelf vinden dat het hoort of omdat het loont – zowel overheden, investeerders, maar ook de consument stelt steeds hogere eisen aan organisaties. Gevolg: bedrijven willen duurzamer worden, een inclusieve organisatie zijn of niet meer samenwerken met partijen die mensenrechten aan hun laars willen lappen.

“Mooie beloftes vaak de prullenbak in”

Maar komen de bedrijven die missies wel na? “Als bedrijven hun doelen serieus genoeg nemen, kunnen bedrijven de wereld daadwerkelijk mooier maken. Helaas zie je vandaag de dag dat het nog te veel en te vaak om pure winst draait en dat de mooie beloftes vaak in de prullenbak belanden”, aldus Maas. Een bedrijf ondertekent nu meestal een richtlijn, maar hoe ze hun doel echt bereiken wordt vaak niet helemaal duidelijk bepaald. Als het aan haar ligt kunnen bedrijven nog veel leren van het Rotterdamse gezegde “Niet lullen maar poetsen.”

Waarom willen bedrijven ineens de wereld redden? - Universiteit van Nederland