Coronahulp kon beter, ondanks aanmelding van extra vrijwilligers

Vrijwillige hulp bleek tijdens de eerste maanden van de coronacrisis voor een derde van de hulpbehoevenden in Nederland tekort te schieten. Hoewel er duizenden mensen in actie kwamen en het aanbod vaak hoger was dan de vraag, bleven veel mensen toch verstoken van hulp. In het AD wordt het onderzoek van Lucas Meijs aangehaald.

"Het probleem is nog niet voorbij, sommigen missen vooral sociaal contact. Daarom nemen we maatregelen", zegt Jeroen de Punder, directeur van NLvoorelkaar, het grootste vrijwilligersplatform (170.000 deelnemers) van ons land. Via zijn digitale marktplaats van vraag en aanbod van onbetaalde hulp kwam het tijdens de (intelligente) lockdownmaanden tot 28.000 'matches'. Het aantal aanmeldingen van vrijwilligers was negen keer zo groot als voor de coronacrisis.

"Dat is een hoog aantal en daar zijn we heel blij mee", zegt De Punder. ,,Maar uit ons onderzoek onder leiding van Lucas Meijs, hoogleraar vrijwilligerswerk aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, blijkt dat lang niet iedereen de juiste hulp heeft gekregen. Met name op het sociale vlak. Een derde van de hulpbehoevenden voelde zich vaker eenzaam en vroeg om meer contact. Dat was vaak lastig gezien de belemmerende regels en de angst om te worden besmet. Maar uit het onderzoek onder 1800 deelnemers blijkt ook dat een deel van de mensen niet om hulp durfde te vragen. De drempel bleek te hoog. Er rust nog steeds een taboe op eenzaamheid. Daarnaast werkte versnippering van vraag en aanbod ook niet mee. Het overzicht was soms kwijt."

Onderzoeker
Meer informatie

Meer weten over de mismatch tussen vraag en aanbod op het gebied van vrijwilligerswerk? Lees het gehele artikel op de website van het AD.