Datagedreven werken: inzichten uit de wetenschap

VKA podcast | Rebecca Moody over haar onderzoek
Opleiding Big data en Beleid

In de podcast van VKA - onderdeel van de Nationale Data Podcast serie - deelt docent Rebecca Moody inzichten over haar onderzoek op het gebied van Datagedreven werken bij de  landelijke, provinciale, gemeentelijke overheid en bij waterschappen. Hoe pak je dat goed aan? Waarom zou je wel of niet datagedreven willen werken?

Datagedreven werken: inzichten uit de wetenschap

Overheden zetten steeds vaker in op datagedreven werken. Veel dingen gaan er goed, maar hoe komt dat? En waarom lukt het soms ook niet? Rebecca Moody van de Erasmus Universiteit Rotterdam doet bij verschillende overheden onderzoek naar de succesfactoren en barrières van datagedreven werken. In deze podcast gaat ze in op de best practices en epic failures die ze daarbij tegenkomt. Zo blijkt de rol van ‘datavertaler’ cruciaal en is vertrouwen nodig van ambtenaren in dat ze de goede dingen doen in het belang van de burger. Leeftijd van medewerkers lijkt daarentegen weer veel minder relevant voor het succes van datagedreven werken.

Beluister de podcast

Opleiding Datagedreven Beleid

Wil je na het beluisteren van de podcast  met Rebecca Moody meer weten over wat er komt kijken bij het maken van datagedreven beleid? Ga dan naar de opleidingspagina Datagedreven Beleid en bekijk wat je leert tijdens de opleiding. Je wilt bijvoorbeeld jouw gemeente veiliger maken en het aantal inbraken verminderen. In hoeverre kan data je hierbij helpen en hoe pak je dit aan? Waar moet je allemaal rekening mee houden: welke partijen moet je hierbij betrekken, waar liggen de kansen en de risico’s?

start1 april 2022
duur4 dagen
kostenEUR 2750 (vrijgesteld van BTW)
formatblended, fysieke bijeenkomsten in Rotterdam
max. aantal deelnemers20
opleidingspagina Datagedreven beleid

Met dank aan

Christian Verhagen | VKA

Wil je meer weten over de opleiding Datagedreven Beleid?

Neem dan contact op met:

Miranda Smit

Adviseur Opleidingen