De ervaringen van de masterstudenten in november

Afgelopen weken waren drukke weken voor de studenten van de master Aansprakelijkheid en Verzekering. Zo werden o.a. AON, AIG en de Hoge Raad bezocht.

AON
Dinsdag 15 november stond er een bezoek aan verzekeringsmakelaar Aon op de planning. Na een korte introductie op de werkzaamheden van het bedrijf, was het de beurt aan de studenten om aan de slag te gaan met een casus over beroepsaansprakelijkheid. Na een uur geworsteld te hebben met verschillende verzekeringspolissen was het tijd om de casus te bespreken. Na de bespreking werd de geslaagde middag afgesloten met een borrel.

Stadermann Luiten
Op donderdag 17 november was het alweer tijd voor de volgende activiteit, namelijk een bezoek aan Stadermann Luiten Advocaten voor een masterclass verkeersaansprakelijkheid. Na ontvangst met koffie en thee was het tijd voor een college verkeersaansprakelijkheid om vervolgens zelf met een casus aan de slag te gaan. Met veel enthousiasme begonnen de studenten met het bekijken van de gefilmde getuigenverhoren waarin de advocaten van het kantoor getuigen in de zaak speelden. Hierna was het aan de studenten om hun toegewezen cliënten te verdedigen. De dag werd afgesloten met een borrel in het naastgelegen café Floor.

Lauxtermann Advocaten
Op maandag 21 november reisden de studenten af naar Lauxtermann Advocaten te Amsterdam voor een college over de wettelijke rente, buitengerechtelijke kosten en proceskosten. Lauxtermann Advocaten richt zich op de verzekeringsindustrie, financiële ondernemingen, de vastgoedbranche en de zorgsector. De studenten werden in ontvangst genomen met een kopje koffie of thee waarna het college van start ging. Ondanks dat de onderwerpen niet de meest leuke onderwerpen waren, hadden mr. Lauxtermann en mr. Bouman er toch een interessant college van gemaakt. Na afloop van het college werd de middag afgesloten met een borrel.

AIG
Op dinsdag 22 november hadden de studenten een masterclass bij de verzekeringsmaatschappij AIG. De middag begon met een uitgebreide lunch en de mogelijkheid om te pingpongen of te gamen in de kantine van het kantoor. Nadat de studenten waren ‘uitgespeeld’ moesten ze er toch echt aan geloven en werd een college gegeven door prof. mr. Wansink over algemene voorwaarden en specifieke aspecten van de aansprakelijkheidsverzekering. Na dit college moesten de studenten een casus voorbereiden over ‘cybercrime’, waarbij de studenten de oplossingen moesten zoeken binnen de gegeven cyberpolissen. Na de bespreking van de casus volgde de borrel, waarbij de studenten rondleidingen kregen door het kantoor, genoten van een hapje en een drankje en weer konden pingpongen of gamen in de kantine. Het was een lange, maar een erg gezellige en leerzame middag!

Hoge Raad der Nederlanden
Op donderdag 24 november mochten de studenten een bezoek brengen aan de Hoge Raad der Nederlanden te Den Haag. De studenten werden verwelkomd door mr. W.A.M Schendel, vice-president bij de Hoge Raad, en kregen vervolgens een korte rondleiding. Na de korte rondleiding mochten de studenten plaatsnemen in de strafkamer van de Hoge Raad. Hier vertelde mr. W.A.M Schendel wat over de Hoge Raad der Nederlanden en behandelde hij vervolgens het collegeonderwerp: ‘De voeging van de benadeelde in het strafproces’. Zo kwam de problematiek die op dit gebied speelt aan bod en moesten de studenten nadenken over een casus. Het was voor de studenten een indrukwekkende middag.