De UB ondersteunt Open Access op meer manieren dan je denkt

Open access agreement Wiley

Elk jaar maakt de Universiteitsbibliotheek zogenaamde Open Access ‘pledges’, of beloftes. Een pledge kan betekenen dat we onze fondsen combineren met andere universiteiten om toekomstige boeken Open Access te maken. Het kan ook zo zijn dat we financiering verstrekken, zodat sommige van onze huidige tijdschriftabonnementen de overstap kunnen maken naar Open Access.

De Universiteitsbibliotheek is een groot voorstander van Open Access publiceren op de EUR, bijvoorbeeld via de Uitgeversdeals, het delen van publicaties in de EUR & Erasmus MC Research Information Portal en het Erasmus Open Access Fonds. Er zijn echter meer manieren om Open Access publiceren te ondersteunen: het doen van financiële pledges.

Als we een pledge maken, combineren we fondsen met andere universiteitsbibliotheken om de kosten te dekken die gepaard gaan met het publiceren van boeken of tijdschriften in Open Access.

Dit jaar zal MIT Press, mede dankzij onze financiële steun, 79 eBooks in Open Access publiceren. Bloomsbury zal door onze pledge tien titels van hun 'African Studies and International Development' eBooks in Open Access publiceren en Knowledge Unlatched hun gehele eBook-collectie uit 2024 over SDG 13: Klimaatactie. We blijven ook Open Access-tijdschriften ondersteunen, zoals ‘Tijdschrift voor Geschiedenis’, ‘Sociologie’ en de 14 tijdschriften in de Berghahn Open Anthro-collectie.

Zonder pledges van bibliotheken zouden al deze boeken en tijdschriften volgens een regulier verkoopmodel zijn uitgegeven. Nu is Open Access beschikbaar geworden voor meer auteurs in het Mondiale Zuiden, waardoor hun stem wordt versterkt en de wereldwijde toegang tot hun werk wordt veiliggesteld.