De wereld zien als een groter geheel

Crystalina Agyeman is een Double Degree-student: ze studeert zowel Filosofie als Rechten. Ze vertelde ons wat dit haar oplevert.

“Misschien is het wel allemaal een systeem waar we in zitten. Wellicht is het zo dat we op zo’n manier worden grootgebracht en worden beïnvloed door de media, dat we gedwongen worden een bepaalde weg op te gaan. Ook al denken we dat we een vrije wil hebben, we hebben een wil binnen bepaalde grenzen.” Crystalina geeft een voorbeeld van de gedachtespinsels die ze soms heeft tijdens het studeren. Voorheen zou ze over dit soort dingen naar eigen zeggen waarschijnlijk niet na hebben gedacht, maar sinds ze in 2017 gestart is met de Double Degree in Philosophy, is dieper nadenken over dit soort grote vraagstukken of juist het bevragen van alledaagse dingen steeds normaler voor haar.

"Als ik niet bij colleges kan zijn, kan ik ze in de avond nog online terugkijken."

Vrijheid om te plannen

“Mijn eerste jaar Rechtsgeleerdheid ging me vrij goed af, dus ik wilde daarna wat meer uitdaging. Fiscaal Recht bleek niets voor mij, dus toen ben ik de Double Degree met Filosofie gaan proberen en daar heb ik geen spijt van! Ik wil altijd het beste uit mezelf en mijn studententijd halen, natuurlijk ook op het gebied van onderwijs. Ik heb over het algemeen al wel drukke dagen doordat ik veel buiten mijn studie doe, dus soms is het wel een uitdaging, maar het combineren van de studies is prima te doen. Filosofie is heel flexibel en je kunt zelf bepalen wanneer je bepaalde vakken wilt volgen. Zo plan je dus heel je studie zelf.”

Les in de avonduren

Dat de Double Degree with Philosophy goed te combineren is met andere studies, komt doordat de Filosofiecolleges in de avond worden gegeven. “Ik heb ’s ochtends altijd een college van Rechtsgeleerdheid, in de middag studeer of werk ik en in de avond ga ik dan naar een college van Filosofie. Dat doe ik twee keer per week, maar als dat niet lukt zijn er ook nog colleges die ik terug kan kijken op een ander moment.”

Welk vak of onderwerp het interessantst was tot nu toe? Daar hoeft Crystalina niet lang over na te denken: “Bij een van onze vakken hadden we het over Afrikaanse filosofen en hoe zij dingen zien. Dat vond ik erg interessant aangezien ik zelf Ghanees ben en de filosofie over het algemeen vaak een vrij Westers beeld weergeeft. Ik denk dat juist die verschillende perspectieven de kracht vormen van de filosofie en ervoor zorgen dat je de wereld als een groter geheel bekijkt.”

Wil je weten of de Double Degree met Filosofie wat voor jou is? Kom dan 17 april naar de informatiesessie.