Dementie – De verwarring voorbij

Dementie – De verwarring voorbij: dat is het thema van Lof der Geneeskunst, de publiekslezing van het Erasmus MC op vrijdag 2 oktober 2015 in de Doelen in Rotterdam. Gastsprekers zijn prof. dr. Richard Mayeux en prof. dr. Cornelia van Duijn, toponderzoekers op het gebied van onderzoek naar de ziekte van Alzheimer, de bekendste vorm van dementie.

De verwachting is dat het aantal Alzheimerpatiënten door vergrijzing de komende decennia zal verdubbelen; in Nederland van ongeveer 140.000 tot 300.000 mensen. Wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte van Alzheimer is dus van groot belang. Dit onderzoek gebeurt in de vorm van genetisch onderzoek in combinatie met grootschalige bevolkingsonderzoeken.

Richard Mayeux en Cornelia van Duijn laten zien hoe we steeds meer over de ziekte te weten komen. Deze kennis kan er op den duur hopelijk toe bijdragen dat we het optreden van de ziekte kunnen vertragen.

Over de sprekers

Richard Mayeux is Professor of Neurology, Psychiatry, and Epidemiology aan de Columbia University, New York, en verbonden aan het Presbyterian Hospital in New York. Cornelia van Duijn is hoogleraar genetische epidemiologie aan het Erasmus MC en programmadirecteur van het NIHES (Netherlands Institute for Health Sciences).

Aansluitend vindt de uitreiking van de Erasmus MC Fellowships plaats.

Aanmelden is niet meer mogelijk, maar het gehele programma is op 2 oktober vanaf 14.30 uur via een livestream te bekijken.

Meer informatie op de site van de Lof der Geneeskunst