Derde ronde Nationaal Groeifonds: projecten waar Erasmus Universiteit Rotterdam bij betrokken is krijgen groen licht

Campus tuin op campus Woudestein op een zonnige dag.
Campus Woudestein
Alexander Santos Lima

Vier projectvoorstellen waar de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) bij betrokken is ontvangen een investering in de derde ronde van het Nationaal Groeifonds. Een deel van deze bedragen is onder voorwaarden toegekend, dat betekent dat sommige indieners nog extra stappen moeten zetten of aanpassingen moeten doen voordat zij het gereserveerde bedrag daadwerkelijk ontvangen.

Een overzicht van de projecten:

Deltaplan Valorisatie

Nederland hoort tot de top 3 van Europese landen op het gebied van kenniscreatie, wat een buitengewoon sterke troef is. Maar het lukt veel minder goed om deze kennis te vertalen in maatschappelijke en economische meerwaarde. Dit project heeft tot doel om deze schijnbare tegenstrijdigheid te doorbreken en de situatie een nieuwe impuls te geven. Een breed consortium heeft de ambitie om vier keer zoveel impact te maken, door twee keer zoveel valorisatie projecten in beweging te zetten en via betere support te zorgen dat er twee keer zoveel projecten succesvol zijn.

Het Nationaal Groeifonds investeert maximaal € 417 miljoen in het project. Dit bedrag is een reservering. Lees hier meer over het project.

Creative Industries Immersive Impact Coalition (CIIIC)

Immersive Experiences  (IX) worden gezien als één van de drijfveren achter de derde grote digitale transitie, die een grote weerslag zal hebben op ons dagelijks leven, ons werken, leren en recreëren. Een Immersive Experience spreekt onze zintuigen aan, en verplaatst ons mentaal in een alternatieve, digitale realiteit. Het CIIIC-voorstel adresseert de knelpunten die een Nederlandse koppositie in IX bedreigen: een tekort aan toepasbare kennis en methodiek; tekort aan human capital; een nog gefragmenteerd ecosysteem en daarmee ook een tekort aan projecten waar kennis, human capital en samenwerkingsverbanden opgebouwd worden.

Het Nationaal Groeifonds investeert maximaal € 200 miljoen in het project. Dit bedrag is een voorwaardelijke toekenning. Lees hier meer over het project.

Re-Ge-NL

Re-Ge-NL ontwikkelt samen met Nederlandse boeren een toekomstbestendige landbouwsector waarbij landbouw samengaat met bodemverbetering, herstel van bodemleven en natuur. Daarnaast biedt het ook een goed verdienmodel voor boeren.

Tussen nu en 2030 start Re-Ge-NL met duizend boeren de overgang naar regeneratieve landbouw met een positieve business case in met name vijf focusgebieden. Door deze cruciale eerste stap te zetten wordt Re-Ge-NL een leidend voorbeeld voor de sector in Nederland en internationaal. Zo wordt regeneratieve landbouw het nieuwe normaal tussen 2030 en 2040.

Het Nationaal Groeifonds investeert maximaal € 129 miljoen in het project. Dit bedrag is een voorwaardelijke toekenning. Lees hier meer over het project

Medewerkers op de campus lopen buiten.
Alexander Santos Lima

Meer Uren Werkt

Meer uren werkt! wil dat mensen die in deeltijd werken en meer kunnen en willen werken, maximaal in staat gesteld worden om dat vervolgens ook te gaan doen. Dit draagt bij aan het verdienvermogen van Nederland en de economische zelfstandigheid van mensen die in deeltijd werken. Het project wil dat bereiken door knelpunten aan te pakken met bewezen interventies en overige knelpunten te onderzoeken die mensen daarbij in de weg staan. Denk hierbij aan het anders inroosteren van de werkdag, het mogelijk maken van combinatiebanen of het bespreekbaar maken van en begrip creëren voor mantelzorg. Door naar al deze zaken te kijken wil het project oplossingen bedenken die mensen helpen om meer uren te kunnen werken.

Het Nationaal Groeifonds investeert maximaal € 75 miljoen in het project. Dit bedrag bestaat uit een voorwaardelijke toekenning van € 30 miljoen en een reservering van € 45 miljoen. Lees hier meer over het project

Over het Nationaal Groeifonds

Via dit fonds investeert het kabinet tussen 2021 en 2025 20 miljard euro in projecten die zorgen voor economische groei voor de lange termijn. In de derde ronde is in totaal 4 miljard euro toegekend aan 18 projectvoorstellen, zo maakte minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) bekend. In totaal gaat er 2,6 miljard euro specifiek naar onderzoek, ontwikkeling en innovatie op het gebied van klimaat, energie, high tech, digitalisering en gezondheidszorg.