Drie Rubicons voor EUR onderzoekers

Petros Kolovos, Sanaz Sedaghat en Wim Pouw gaan met een Rubiconfinanciering van NWO onderzoek doen aan buitenlandse onderzoeksinstellingen. Ze gaan naar Kopenhagen, Chicago en Connecticut. Het programma Rubicon is bedoeld om jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid te geven internationale onderzoekservaring op te doen.

De wetenschappers gaan onderzoek doen naar moleculaire aspecten van kankerregulatie, de invloed van nierfalen op de hersenen en naar de rol van handgebaren bij de ondersteuning van ruimtelijke denkprocessen. Ervaring in het buitenland is voor veel wetenschappers een belangrijke stap in hun carrière. De toekenningen betreffen de tweede financieringsronde van 2016.

Met een Rubicon-financiering kunnen wetenschappers tot 24 maanden onderzoek doen aan een buitenlandse onderzoeksinstelling. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Per jaar kan NWO zo'n 60 jonge onderzoekers financieren binnen Rubicon (voor een totaalbedrag van zeven miljoen euro, verdeeld over drie ronden). Het programma Rubicon is vernoemd naar de rivier die Julius Caesar overstak in 49 v. Chr., voorafgaand aan de zegereeks die leidde tot zijn beroemde uitspraak ‘veni, vidi, vici’.

Over de laureaten

Dr Petros Kolovos, Erasmus MC: ‘Unveiling the molecular mechanisms by which PRC2 controls transcriptional regulation– Cell Biology’, gaat naar Denemarken, University of Copenhagen, BRIC Institute, 24 maanden.
Er wordt nog intensief onderzoek gedaan naar transcriptieregulatie in normale cellen en kankercellen. De onderzoeker zal de moleculaire aspecten van kankerregulatie door middel van een kandidaat-eiwitcomplex ophelderen, zodat medicijnen die het complex beïnvloeden een stapje dichter bij de klinische praktijk komen.

Dr. Sanaz Sedaghat, Erasmus MC: ‘Accelerated Brain Aging in Kidney Impairment; A Life-course Approach’, gaat naar Northwestern Feinberg School of Medicine, 24 maanden.
Nierpatiënten ontwikkelen sneller en vaker hersenafwijkingen. De onderzoekster bestudeert door het toepassen van een statistische “levensloopbenadering”, hoe veranderingen in nierfunctie gedurende jongvolwassenheid tot op oudere leeftijd invloed hebben op de functie en structuur van het brein.

Wim Pouw, Msc, FSW: ‘Acting on Enacted Kinematics: The Function of Pantomime Gestures in Spatial Reasoning’, gaat naar University of Connecticut, Center for the Ecological Study of Perception and Action, 24 maanden.
Het maken van handgebaren ondersteunt ruimtelijke denkprocessen, maar het is nog onbekend hoe gebaren deze rol vervullen. In een serie van experimenten bekijkt Pouw nauwkeurig hoe handen moeten bewegen om ruimtelijke problemen al bewegend op te lossen.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl